50-jarige ibis-merkenfamilie – marktleider in het economy segment

In het competitieve hotellandschap is het marktsegment van budgethotels zeer belangrijk. Hotelketens investeren daarom constant in hun economy segment. De focus ligt hierbij voornamelijk op de verbetering van de gastervaring met behoud van een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Hotelgigant Accor grijpt de 50ste verjaardag van de ibis-familie aan om deze strategie verder uit te rollen. Vooral inzake het design krijgt de ibis- merkenfamilie een stevige boost.

Tekst Peter Van Oyen I Foto’s Ibis Styles Bredene

De ibis-merkenfamilie maakt deel uit van de Accor-hotelketen. ibis werd voor het eerst in 1974 gelanceerd als een budgethotelmerk. Vandaag zijn er drie varianten op de merknaam: ibis budget, ibis en ibis Styles hebben hun eigen kenmerken en richten zich tot verschillende gastenprofielen.

Marktleider in het economy segment
Gezamenlijk is de ibis-merkenfamilie uitgegroeid tot de globale marktleider in het segment van de budgethotels. Wereldwijd zijn er meer dan 2.500 hotels met bijna 300.000 hotelkamers actief onder de noemer van één van de ibis-merken. Vooral in Europa zijn de ibis-hotels populair. Bijna 6 op 10 van de hotels die Accor de afgelopen jaren opende, behoren tot deze familie.

Agora

Drie ibis-merken: voor iedere budgetbewuste reiziger wat wils
‘Comfort is onschatbaar’. Onder dit motto zet Accor de ibis-merken in de markt. De hotelgigant stelt dat de gasten in de ibis-hotels kunnen genieten van het nodige comfort, zonder dat dit stukken van mensen kost. De drie merken zorgen er volgens Accor voor dat iedere budgetbewuste reiziger zijn gading vindt.
Zo zijn de ibis-budget hotels vooral geschikt voor diegenen die op zoek gaan naar de scherpste prijs. Deze hotels bieden het basiscomfort tegen zeer betaalbare prijzen. De kamers zijn comfortabel, maar men moet geen echte luxe verwachten. Sommige voorzieningen, zoals een restaurant, zijn niet altijd aanwezig. Wel kan de gast rekenen op een ontbijtbuffet.
Het klassieke ‘rode’ ibis-merk heeft altijd gescoord als allrounder met een uitstekende infrastructuur en meer comfort tegen betaalbare prijzen. Deze hotels bieden onder meer een 24/7 bemande receptie, eigentijdse kamers en gezellige openbare ruimtes.
Met ibis Styles gaat Accor een stapje verder. Ibis Styles fungeert als het ‘niet-gestandaardiseerde’ merk binnen de familie, wat wil zeggen dat alle hotels hun eigen unieke ontwerp en sfeer hebben. Ze delen wel allemaal een unieke design-esthetiek, een vriendelijke service en comfort. Ibis Styles wordt beschouwd als het eerste design & lifestyle merk binnen het economy segment. Het merk is dan ook populair bij gasten die op zoek zijn naar een trendy en eigentijdse overnachtingsplaats aan betaalbare prijzen.

Reboost

Gemoderniseerde make-over en investeringen
De drie merken blijven voortdurend innoveren om hun leiderspositie binnen het economy segment te verstevigen. De jongste jaren zijn veel ibis-hotels gerenoveerd en zijn er nieuwe concepten gecreëerd om in te spelen op de veranderende eisen van de gasten. Daarnaast moet een gemoderniseerde make-over de hotelconcepten ook aantrekkelijk maken voor (potentiële) investeerders en partners. Zoals alle grote hotelketens, legt Accor de focus op een asset-light aanpak. Dat wil dus zeggen dat de keten zelf bijna geen hotels meer in eigendom heeft, maar zijn groei realiseert door de samenwerking met partners en investeerders. Die bouwen of renoveren panden, die ze dan verkopen of verhuren aan (management)partners die de hotels uitbaten, met Accor als franchisenemer. Om investeerders en partners aan te trekken, moeten er zo aantrekkelijk mogelijk hotelconcepten per merk uitgedacht worden.
De eerste modernisering binnen de ibis portfolio was op basis van het comfort. Zo werd in de ibis-hotels door Accor geïnvesteerd in nieuwe bedden (het zogenaamde Sweet Bed by ibis), dat een betere nachtrust moet garanderen. Ook werden er innovatieve ideeën gelanceerd rond Food & Beverage, om de gastervaring te verbeteren.

Plaza

Aanpassing van het design
De meest in de oog springende renovaties gebeuren op het vlak van design. In plaats van één concept, heeft de nieuwste generatie van ibis en ibis Styles-hotels drie designs om uit te kiezen: ‘Plaza’, ‘Square’ en ‘Agora’. Typerend voor alle drie, is de moderne, flexibele inrichting van de ruimtes en een open lobby die tegelijkertijd wordt gebruikt als werkplek, ontmoetingsplek en verlengde woonkamer.
Met het merk ibis Styles gaat Accor nog een stapje verder. Binnen de Plaza-, Square- en Agoraconcepten, krijgt ieder ibis Styles-hotel een uniek designverhaal, dat meestal gerelateerd is met de locatie. Met een look en feel die zich duidelijk onderscheidt van andere hotelmerken binnen het economy segment, krijgt de gast bijna het gevoel om in een (veel duurder) boetiekhotel te vertoeven. Met deze generatie hotels wil Accor zich meer dan ooit richten op een prijsbewuste doelgroep met een sterke affiniteit voor design. Ook hier staat de lobby in het middelpunt van de actie.

Square

Zelfs met de nieuwste generatie ibis-budget hotels wil Accor duidelijk breken met het imago van de goedkope hotelketen. ‘Reboost’ is de naam van het designconcept, dat functionaliteit combineert met een slimme ruimte-indeling en een moderne uitstraling. Slim design en verschillende kleurvarianten waren doorslaggevend bij de ontwikkeling van het ‘Reboost’ design.
ibis.accor.com