Geluidsoverlast is één van de meest voorkomende klachten bij hotelgasten. Veel reizigers zijn dan ook op zoek naar stille locaties. Maar ook in drukke steden willen gasten een stille kamer. Niet evident in een grote stad waar je altijd buiten of binnen het hotel omgevingsgeluid hebt. Slimme hotels lossen dit probleem op door goed geïsoleerde kamers.
Een goede nachtrust is voor de hotelgast van grote waarde. De hotelgast wil daarom zeker zijn dat hij een kamer krijgt waarbij hij niet gestoord wordt door het geluid van de buren of door omgevingsgeluid in de gang. Daarom geven veel reizigers er de voorkeur aan om een hotel te kiezen in een rustige omgeving. Maar zelfs als het hotel midden in een stil bos staat, kan je nog steeds last hebben van geluidsoverlast. Lawaai in hotelkamers is immers vaak te wijten aan gasten in aangrenzende kamers, maar ook aan koelinstallaties, keukens of andere hotelvoorzieningen. Alleen met speciale geluidsisolerende maatregelen worden hotelkamers werkelijk stiller.
Akoestische wanden en spanplafonds
Hotelkamers kan je het best isoleren met akoestische wandpanelen en/of spanplafonds. Dat zijn wandpanelen of spanplafonds, die zowel lage als hoge frequenties absorberen. De akoestische isolatie wordt meestal gerealiseerd door gebruik te maken van geluidsabsorberende en thermische isolerende producten, die meestal gemaakt worden van deels gerecycleerde polyestervezels. Het principe is dat het kunststofdoek, dat onder het plafond of tussen de wanden word gespannen, beschikt over een ontelbare hoeveelheid minuscule gaatjes, die voor het blote oog niet zichtbaar zijn. Deze micro geperforeerde doeken, al dan niet in combinatie met een absorberende materie zoals rubber erachter, zorgen ervoor dat geluidstrillingen grotendeels opgenomen worden. Soms worden er tussen de wanden en/of de plafonds ook nog bijkomende isolatiedekens aangebracht. Deze combinatie van bovenstaande factoren dragen bij tot een betere isolatie van de kamers.
Ook via de deur kunnen storende geluiden de hotelkamer binnen komen. Vandaar dat er soms dorpelstrips aan de deuren worden vastgemaakt. Door dergelijke rubberen strips aan de onder- en/of zijkanten van de deur te bevestigen, maak je kieren dicht en hou je het geluid buiten de kamer.
Tenslotte zijn er ook nog geluidswerende gordijnen of dekens op de markt. Verder kan men ervoor zorgen dat losstaande dingen in de kamer niet kunnen bewegen. Door bijvoorbeeld tv’s of speakers op isolerende onderlagen te zetten, wordt vervelend getril voorkomen.
Quietroom Label
Hotels die zichzelf willen promoten als een geluidsarm hotel, kunnen een Quietroom Label aanvragen. Dat is het een objectief keurmerk voor stille hotelkamers. Het Quietroom certificaat wordt afgegeven door de onafhankelijke stichting Quietroom, dat op zijn beurt een initiatief is van het Nederlandse Kenniscentrum Geluidsisolatie (KGI). Dit centrum, dat vooral door het leven gaat onder de Engelstalige naam Knowledge Center Sound Isolation, is merkonafhankelijk en is een netwerk van specialisten op het gebied van akoestiek en geluidsisolatie.
Hotels die over stille kamers beschikken, kunnen door het KGI een meting laten doen om de mate van geluidsisolatie te laten bepalen. Op grond van die metingen worden ze in één van de drie stilteklassen ingedeeld. Hotels die niet aan de eisen voldoen, kunnen kamers laten isoleren door het KGI om zo alsnog het label te verwerven. Het QR-label biedt gasten de garantie dat ze een goed geïsoleerde kamer krijgen.
De hotels die het certificaat krijgen, kunnen het Quietroom logo gebruiken voor hun marketingactiviteiten. Tevens mogen ze een Quiet Room Available schild voeren op de gevel. Tenslotte wordt het hotel vermeld op de website www.quiethotelroom.org, waardoor het hotel vindbaar wordt voor reizigers die op zoek zijn naar een stille hotelkamer.
Op dit ogenblik zijn er wereldwijd een 150-tal hotels die het QR-label voeren. Naast Nederland is het opvallend dat vooral grote Europese steden als Londen, Parijs en Berlijn goed vertegenwoordigd zijn met deelnemende hotels. Ook in Azië vind je een aantal hotels met het Quitroom label. Merkwaardig is wel dat er in ons land nog geen enkel hotel is dat een QR-certificaat heeft.
Piet Desmyter