Genereer meer directe boekingen op eigen hotelwebsite

Rechtstreekse boekingen zijn de beste manier voor een hotel om meer winst te realiseren. Maar hoe overtuig je de gasten om dat ook effectief te doen? Enkele tips voor de optimalisering van jouw digitale direct booking strategie.

In een ideale wereld komen alle gasten meteen op jouw eigen hotelwebsite terecht en gebeuren alle reserveringen 100 % rechtstreeks. In de praktijk is dat natuurlijk niet het geval. Zeer veel online boekingen gebeuren nog steeds via de bekende Online Travel Agencies (OTA’s) als Booking.com, Expedia en Trivago. Sinds de coronacrisis is er wel een (lichte) kentering merkbaar. Tot en met 2019 domineerden de grote online boekingsplatformen met een aandeel van bijna 90 % op alle online reserveringen. Tijdens de pandemiejaren 2020 en 2021 zag men plots dat gasten meer rechtstreeks wilden boeken en gebeurden meer dan 20 % van het  – weliswaar veel beperktere – aantal boekingen via de hotelwebsites. Hoewel er sprake is van opnieuw een lichte daling, bedraagt het aantal rechtstreekse boekingen vandaag iets meer dan 19 %, wat erop wijst dat er een positieve trend is.

Toch is er nog een lange weg te gaan en zullen hoteliers voor hun business voorlopig afhankelijk blijven van de OTA’s. Daarom is in de hotellerie nog steeds een omnichannel-aanpak noodzakelijk en komt het erop aan om een goede balans te vinden tussen reserveringen via OTA’s en rechtstreekse boekingen. Bovendien biedt het werken met de grote boekingsplatformen ook voordelen. De meerderheid van de mensen die een hotel bij een Online Travel Agency vindt, zal ook de website van het hotel bekijken, wat ook wel het ‘billboard’ effect wordt genoemd. Maar ondanks dit ‘reclamebord’ boekt het gros van de mensen toch nog het hotel via een OTA.

Boost uw online aanwezigheid en vindbaarheid van de eigen hotelwebsite

Wie meer rechtstreekse boekingen wil, moet er in de eerste plaats natuurlijk voor zorgen dat de website van het hotel gemakkelijk door de potentiële gasten gevonden wordt. Als het hotel tijdens het zoekproces niet eens gevonden wordt, haal je het lijstje met potentiële kandidaten natuurlijk niet. De online aanwezigheid en vindbaarheid van de eigen website is dan ook onmisbaar. We spraken al over het billboard effect van de OTA’s, die eventueel een positief effect kunnen hebben op jouw directe boekingen. Maar er is meer. 

Een eerste stap om jouw zichtbaarheid van de website te boosten, is de eigen hotelwebstek te promoten via allerlei social media kanalen. Het is wel aangewezen dat je ten alle tijde het doelpubliek voor ogen houdt en dat je trouw blijft aan het bedrijfsimago.

Zeer belangrijk is de zoekmachine-optimalisatie via de SEO-technieken (search engine optimization). Door belangrijke trefwoorden te gebruiken en interessante content aan te bieden, zakt jouw website niet weg in de zoekresultaten. Als je nog meer online zichtbaarheid nastreeft, kan je SEA (search engine advertising) inzetten om zo bovenaan de zoekresultaten te verschijnen.

Als uw hotel een Google Business-pagina heeft, dan verschijnt dat ook in de zoekresultaten. Diverse hotelsoftwaresystemen, zoals Cubilis en RoomRaccoon, hebben boekingssystemen (booking engines) die integratie met Google Hotel Ads voor de hotelier opzetten en directe boekingslinks toevoegen.

Overigens kunnen de meeste hotelmanagementsystemen aangewend worden om de online zichtbaarheid te maximaliseren. Ze hebben doorgaans channel management systemen, waarbij de hotelier prijzen en beschikbaarheden op externe als interne kanalen kan beheren. Door de koppelingen met de grote OTA’s (Booking.com, Expedia en Airbnb) maar ook kleinere, lokale spelers, kan de accommodatie gepromoot worden. Indien het managementsysteem ook gekoppeld is aan Property Management Systemen, zoals Bookingplanner, Fidelio, Amadeus, Protel, Opera en Portal Booker en tevens aan Global Distribution Systemen (GDS), Revenue Management Systemen (RMS) en Payment Service Providers (PAY), wordt uw netwerk en de online visibiliteit alleen maar vergroot.

Update de hotelwebsite voor maximale conversie

Als u bovenstaande tips goed toepast, zullen de potentiële klanten uw hotelwebsite zeker vinden. Maar toch is de grotere instroom van bezoekers waardeloos, als de reconversiegraad achterblijft en ze uiteindelijk geen rechtstreekse boeking maken. Om de gasten te overtuigen om rechtstreeks te reserveren, moet de eigen hotelwebsite aan enkele criteria voldoen.

Zo moet de webstek professioneel ogen en aantrekkelijk zijn met kwaliteitsvol beeldmateriaal. Het spreekt voor zich dat de hotelwebsite gebruiksvriendelijk (gemakkelijk te navigeren) en altijd up to date moet zijn. Als bezoekers niet onmiddellijk vinden wat ze zoeken, klikken ze weg en kan u de (directe) boeking vergeten. Zet tenslotte de unieke troeven van het hotel in de kijker en maak duidelijk dat er ook andere voordelen zijn aan rechtstreeks reserveren (betere prijzen, loyaliteitsprogramma’s, speciale arrangementen etc.).

Gasten gaan altijd voor de weg van de minste weerstand en dat geldt zeker voor het boeken. Het is dan ook erg belangrijk dat het boekingsproces op de hotelwebsite moeiteloos verloopt. Geef de kamertypes en arrangementen duidelijk weer en laat het directe (voordelige) boekingstarief in het oog springen. Werk met in het oog springende call-to-action boekingsknoppen. Hoe verder ook in het oog dat het boekingsproces probleemloos integreert met de website en ook geschikt is voor mobiele devices (mobiel-vriendelijk).

De laatste fase van het boekingsproces zou de transactie moeten zijn. Aangezien gasten vaak meteen willen betalen tijdens het boeken, moet er een gebruiksvriendelijke en snelle betaalmethode zijn. Daarom is het belangrijk om een veilige betaalmodule aan het boekingssysteem te koppelen.  De voorkeuren op het gebied van online betalen variëren sterk tussen de gasten. Vandaar voorzie je best meerdere opties om te vermijden dat de gasten op het laatste moment afhaken. Door integraties met diverse Payment Service Providers (PSP) te voorzien, laat u de gasten betalen via hun favoriete betaalmethodes en zijn snelle en veilige transacties mogelijk.

Peter Van Oyen