Voor de Independent Hotel ShowAmsterdam ging horeca-trendforecaster Vincent van Dijk langs een aantal nieuwe hotels in België en Nederland om de belangrijkste hospitality-trends van 2023 in kaart te brengen.
1. SENSORY STIMULATION
In een hotel draait het al lang niet meer alleen om het goed bed en een fijne douche. Het gaat om een totale beleving, waarbij alle zintuigen aan bod komen. De gast wil de textuur van het behang en de lakens voelen, hij wil muziek horen, hij wil verrast worden door bijzondere geuren, hij wil unieke smaken proeven en omringd worden door schoonheid.
2. ULTIMATE ESCAPE
De tijden zijn wispelturig, dus worden hotels een veilige haven waar gasten zich kunnen terugtrekken. Hotels worden plekken waar mensen even kunnen ontsnappen aan de ruige werkelijkheid. Waar ze verrast worden door creativiteit. Of waar ze juist tot rust komen.
3. PLANT-FORWARD
In onzekere tijden willen mensen zich ook omringen door natuur. In de omgeving en in het interieur. Ook de keuken speelt groen een hoofdrol. We zien restaurants en bars waarbij plant-based items het menu bepalen en waar mensen op een verantwoorde manier bijzondere smaken en producten kunnen proeven, waarbij gezondheid voorop staat.
4. DESIGN DOMINATION
Ook design wordt steeds belangrijker in het hotelinterieur. Hotels kiezen vaker voor een eigen stijl, want het regelmatig vervangen van trendgevoelige interieurs is allesbehalve duurzaam. Oorspronkelijk design geeft een eigen identiteit en wordt gemaakt voor de eeuwigheid.
5. ADAPTIVE REUSE
Of we grijpen terug naar het verleden en hergebruiken eeuwenoude panden, die worden verduurzaamd, zodat de erfenis uit het rijke verleden wordt bewaard voor toekomstige generaties. Daarnaast zien we het hergebruik van meubels en materialen en het ontstaan van circulaire hotels. Sustainability is niet langer een hype, maar een vast gegeven.
6. CULTURAL HUB
En kunst gaat steeds meer de boventoon volgen in de hotels. Door middel van kunst willen mensen ontsnappen aan de werkelijkheid en inspiratie opdoen. Hotels worden de nieuwe galeries, de nieuwe musea een belangrijk podium voor lokale kunstenaars. Op de kamers, in de algemene ruimten.
7. EXPERIENTIAL RETAIL
In plaats van souvenirs worden in hotel-shops bijzondere producten verkocht: topdesign van locale kunstenaars, kunstobjecten die nergens anders verkrijgbaar zijn. De items worden zorgvuldig geselecteerd.
8. HYBRID HOSPITALITY
Hotels krijgen een andere functie, worden een ontmoetingsplek voor gelijkgestemden, waar wordt gewerkt, gewoond, gerecreëerd, gesport, geleerd, gedronken en gegeten. Het worden plekken waar digitale nomaden leven, waar we ontdekken dat mensen vanuit de hele wereld hetzelfde zijn.
9. LOCAL LUXURY
In hotels willen mensen even ontsnappen uit deze onzekere realiteit van klimaatproblemen, oorlog en een haperende economie. Mensen geven bewuster geld uit, maar ze willen zich omringen met luxe en kwaliteit. Lokaal, want als mensen reizen, dan willen ze verbinding zoeken. Met locals, de lokale keuken, de lokale cultuur en lokale ambachten.
10. PERSONALISATION
Tot slot: personalisatie wordt steeds belangrijker. Elke gast is uniek en wordt op een andere wijze behandeld. Hoe persoonlijker hoe beter. Waar technologie processen als inchecken en betalen eenvoudiger maakt, heeft het personeel volledige aandacht voor de gast.