Sinds 2 juli 2018 gebruikt Pullman Brussels Centre Midi het Lotus PRO schoonmaaksysteem van Tersano om de 237 kamers en de openbare ruimtes mee schoon te maken. Uniek aan dit schoonmaaksysteem is dat er uitsluitend gebruik wordt gemaakt van gestabiliseerd ozonwater en dat dit dus een oplossing biedt voor dagelijkse reiniging zonder chemische schoonmaakmiddelen. Door dit pilotproject, dat tevens kadert in het Planet 21 duurzaamheidsprogramma van AccorHotels, is Pullman Brussels Centre Midi het eerste chemievrije hotel in België. Hotel Business sprak met General Manager Grégory Marchand over het nut van dit duurzaam initiatief.
“Het is algemeen geweten dat hotels grootverbruikers zijn van chemicaliën voor de schoonmaak”, opent Grégory Marchand. “Dat is niet goed voor het milieu, maar ook niet voor de portemonnee. Maar tot voor kort was er geen alternatief, dachten we, en was chemievrij schoonmaken geen optie. Tot we hoorden over het Lotus PRO schoonmaaksysteem van de Canadese firma Tersano, dat in de Benelux verdeeld wordt door Modern Nature Cleans.
Gamechanger?
De General Manager gaat verder: “De producten van Tersano reinigen met gestabiliseerd ozonwater en niet met chemische schoonmaakmiddelen. We vroegen ons daarom af of deze revolutionaire, chemievrije schoonmaakmiddelen de gamechanger zouden kunnen zijn waar de hotelsector al jaren op wacht. We waren dus zeker geïnteresseerd en vroegen daarom aan Modern Nature Cleans om de Tersano producten in ons hotel uit te testen. Deze testen verliepen voorspoedig, zodat we volledig overtuigd raakten. Vandaag wordt er hier duurzaam schoongemaakt met gestabiliseerd ozonwater. We mogen dan ook zeggen dat Pullman Brussels Centre Midi het eerste chemievrije hotel van België is”, merkt Grégory Marchand op.
Hoe werkt het?
Ons gesprek gaat door in de bar van het hotel. Om de werking van de Tersano producten te demonstreren, vraagt Grégory Marchand aan de barman een iClean mini toestel. Dat is een toestel dat je gewoon met koud kraanwater vult. Het leidingwater wordt onmiddellijk getransformeerd in ozonwater. Het toestel is voorzien van een spraysysteem, waarmee je elk hard oppervlak kan schoonmaken.
Grégory Marchand sprayt wat ozonwater op een speciale vezeldoek en wrijft dan het oppervlak van een tafel schoon: “ Kijk, ozonwater heeft de eigenschap dat het wordt aangetrokken door vuil en bacteriën en daarna snel die verontreinigde delen verwijdert. Het gebruik van ozonwater is ook efficiënter dan chemische middelen, omdat je met chemische producten eerder vuil verplaatst en niet goed oplost. Bovendien doodt ozonwater voor 99.9 % de ziektekiemen, wat met chemische producten ook niet het geval is. Daarnaast laat ozonwater in tegenstelling met chemische producten ook geen ‘filter’ of residu achter, waardoor de glans van de oppervlakten intenser is”.
Minifabriek
Hotel Pullman Brussels Centre Midi telt 237 kamers en heeft een gemiddelde bezetting van ongeveer 70 %, wat betekent dat dagelijks zo’n 200 kamers moeten schoongemaakt worden. Dat wil zeggen dat er heel wat ozonwater moet aangemaakt worden. Grégory Marchand neemt ons mee naar de ruimte waar de Lotus PRO machine staat. Het is een relatief klein kastje, dat aan de wand hangt. Daarnaast hangt nog een ander, kleiner kastje, de zogenaamde stabilisatiemodule. Grégory Marchand legt uit: “ De machines zijn op leidingwater aangesloten. In de stabilisatiemodule wordt vooral kalk en mineralen uit het leidingwater gefilterd, waardoor gestabiliseerd water overblijft. Vervolgens wordt in de Lotus PRO machine de zuurstof uit het gestabiliseerd water gefilterd. Door elektriciteit toe te voegen, voegt het systeem een zuurstofmolecuul toe aan het water, waardoor ozonwater ontstaat. Het enige wat onze schoonmaaksters hoeven te doen is het systeem aanzetten en gestabiliseerd ozonwater tappen in hun iClean toestellen”.
Getapt ozon water heeft een saniterende werking van ongeveer 24 uur. Na een etmaal is het chemisch proces uitgewerkt en verdwijnt de toegevoegde zuurstofmolecuul, waardoor ozon weer verandert in zuurstof. Voordeel is dat de kamermeisjes kunnen schoonmaken zonder chemicaliën, zodat deze methode in elke vorm veilig is voor menselijk gebruik. Anderzijds is ozonwater vluchtig zodat je dat dagelijks moet aanmaken en regelmatig filters moet vervangen.
Mentaliteitswijziging
De General Manager wijst er op dat schoonmaken met ozonwater een totaal nieuw concept is, waardoor er natuurlijk moest afgewacht worden hoe de kamermeisjes op deze methode zouden reageren. Die waren natuurlijk gewoon om met chemische kuisproducten te werken en drastische veranderingen in werkmethodes worden niet altijd op gejuich onthaald. Grégory Marchand: “ Het schoonmaakbedrijf waarmee we werken, EW Facility Services, zat meteen op onze golflengte en was van meet af aan enthousiast. Bij de kamermeisjes zelf was er in het begin wat weerstand, maar ze zagen als snel de voordelen van de schoonmaak met ozonwater in. Iedereen heeft de methode ondertussen onder de knie. Terugverlangen naar de oude methodes met chemische middelen doet niemand meer”.
Dagdagelijkse schoonmaak
Helemaal zonder chemische producten kan men voorlopig wel nog niet, geeft Grégory Marchand toe: “ Het Lotus PRO schoonmaaksysteem is geschikt voor de dagdagelijkse reiniging en schoonmaak van de kamers en openbare ruimtes in het hotel. Voor periodiek en diepgaander reinigen hebben we wel nog af en toe (chemische) ontkalkers nodig, want daarvoor is ozonwater niet krachtig genoeg. Periodiek moeten we noodgedwongen nog ontkalkers gebruiken om aangekoekte kalk van douchewanden, wastafels en toiletten te verwijderen”.
Geurloos
Een ander relatief nadeel is dat ozonwater geurloos is. Voor sommige mensen is een ruimte maar schoon als er een frisse geur of zelfs een chloorlucht hangt. Dat is een psychologisch gegeven. Gestabiliseerd ozonwater neutraliseert bepaalde geuren en laat geen geur achter. Daar moet je aan wennen, de kamermeisjes niet in het minst. Maar dit relatieve nadeel kan ook zijn voordeel hebben, geeft Grégory Marchand aan. Geurbeleving is heel persoonlijk en bepaalde geuren worden niet altijd door iedereen geapprecieerd. Bovendien zijn er ook mensen met een geurallergie en die zijn juist blij met een kamer zonder parfums.
Voordelen: innovatief, -efficiënt en duurzaam
Het Lotus PRO schoonmaaksysteem is nu meer dan een half jaar in voege in hotel Pullman Brussels Centre Midi. Grégory Marchand blikt tevreden terug op de voorgaande periode. Volgens de General Manager is het systeem innovatief, efficiënt en duurzaam.
Grégory Marchand: “ Het Lotus PRO schoonmaaksysteem van Tersano is door het gebruik van ozonwater innovatief te noemen. Bovendien is deze schoonmaakmethode ook efficiënter dan chemische middelen. De echte kracht van het Lotus PRO systeem zit in de duurzaamheid. Door het bannen van chemische producten en het gebruik van alleen maar gestabiliseerd water, ontziet het systeem de natuur. Bovendien draagt dit schoonmaaksysteem ook nog bij tot een betere gezondheid bij onze medewerkers, aangezien het de huid en de luchtwegen van de kamermeisjes niet aantast”, besluit Grégory Marchand.
Planet 21
Pullman maakt deel uit van de AccorHotels Group, die wereldwijd 4500 hotels, resorts en woningen telt in meer dan 100 landen. Om de grondstoffen van de planeet te behouden zonder de toekomst in gevaar te brengen, heeft de hotelmultinational de duurzame ontwikkelingsstrategie Planet 21 ontwikkeld. Het gaat om 21 concrete doelstellingen met betrekking tot lokale bevoorrading, diversiteit, omgaan met water, energie en afval. De duurzaamheidsstrategie wil medewerkers bewust maken van de duurzaamheidspolitiek en ook gasten erbij betrekken. Samen met partners moeten de hotels innoveren.
Het initiatief van hotel Pullmann Brussels Centre Midi om te starten met het Lotus PRO schoonmaaksysteem kadert volgens Grégory Marchand volkomen in deze duurzaamheidsstrategie van AccorHotels. De hotels mogen volgens hem deze doelstellingen autonoom invullen. Pullman Brussels City Cente Midi is het eerste Belgische ‘chemievrije’ hotel dat schoonmaakt met gestabiliseerd ozonwater. De General Manager geef wel aan dat het pilootproject binnen Pullman en bij uitbreiding in de AccorHotels Group met veel aandacht wordt gevolgd. Hij sluit niet uit dat andere hotels gaan volgen.
Auteur en foto’s: Peter Van Oyen