De Belgium Hospitality Club is een groep van niet-concurrentiële ondernemingen die ‘state of art’- producten en diensten levert aan de hotel- en restaurantsector. De vereniging wil haar netwerk uitbreiden door nieuwe leden uit sectoren aan te trekken die tot op heden niet vertegenwoordigd zijn in de Club. Bovendien kijkt men hiervoor ook richting Franstalig België en worden website en platform geüpdatet.
Tekst Peter Van Oyene
In de wereld van hospitality is het creëren van een positieve ervaring voor klanten van onschatbare waarde. Dit is waar de Belgium Hospitality Club (BHC) een cruciale rol wil spelen. Met een groeiend netwerk van ondertussen 31 leden, gelooft men sterk in de kracht van samenwerking, kennisdeling en ondersteuning om succes te bereiken.
“Het concept van het ‘zero moment of truth’ is van essentieel belang. Dit moment, waarop poten-
tiële klanten online onderzoek doen voordat ze een aankoopbeslissing nemen, is hét moment waarop we klanten kunnen overtuigen,” benadrukt Filip Helssen, voorzitter en bezieler van de BHC. “Door onze gezamenlijke inspanningen en expertise te bundelen, kunnen we op dit cruciale moment een blijvende indruk maken.”
Filip Helssen, zaakvoerder van het ICT-bedrijf Coriotech, stond in 2019 aan de doopvont van de Belgium Hospitality Club en is nog steeds voorzitter. Hij zet even op een rij waarom het voor ondernemingen de moeite loont om lid te worden. “De leden van de Belgium Hospitality Club worden niet alleen opgenomen in een zeer interessant netwerk; het is de ideale manier om nieuwe leads en trends te vergaren. De doelstelling van onze belangenvereniging is elkaar te ondersteunen op het gebied van sales en marketing. Bedrijven gespecialiseerd in IT-infrastructuur, specifieke software, inrichting kamers, voeding en andere producten en services voor de hospitality sector worden uitgenodigd om via BHC samen te werken en te delen met elkaar. Op die manier trachten we een kwalitatieve en duurzame relatie op te bouwen met gezamenlijke klanten.”
Voor de leden wordt minimum vier maal per jaar een netwerk-activiteit voorzien, zoals bijvoorbeeld een hotelbezoek of een infodag bij één van participerende bedrijven. Ze krijgen een vermelding op de website, de volledige ledenlijst met contactgegevens en toegang tot BHC ‘Lead Sharing Platform’. De Belgium Hospitality Club is aanwezig op diverse professionele beurzen met een gezamenlijke stand, waarop de leden hun diensten en producten kunnen voorstellen.
Ledenuitbreiding, ook richting Franstalig België
Filip Helssen stelt dat de Belgium Hospitality Club een nieuwe dynamiek nastreeft: “Momenteel telt de organisatie 31 leden. Dit cijfer willen we nog aanvullen tot een 40-tal leden. We gaan hierbij vooral op zoek naar kandidaat-leden uit sectoren, die nog onvoldoende vertegenwoordigd zijn, zoals keuken, banken, verzekeringen, food en onderhoudsproducten. Tevens kijken we voor de uitbreiding ook nadrukkelijk naar Franstalig België. Onze organisatie mag dan wel Belgium Hospitality Club heten, op dit ogenblik hebben we nog geen enkel Franstalig lid en daar mag verandering in komen.”
Focus op hotels
Net zoals in 2023 zal BHC op de Horeca Expo Beurs in Gent (november) aanwezig zijn met een aantal leden. En ook dit jaar zal opnieuw gefocust worden op het aantrekken van hoteliers zodat de band tussen leden en hotels versterkt kan worden en dat data en gegevens uitgewisseld kunnen worden. Er komt ook een nieuw digitaal platform, waarop de BHC-leden hun gegevens over nieuwe (hotel)klanten met elkaar kunnen delen. Tenslotte stelt Filip Helssen dat de vereniging ook werk maakt van een nieuwe website en een grotere digitalisering, zoals onder andere een verdere automatisering van de diverse platforms.
Om het te zeggen met een citaat
“Samenkomen is een begin, samen blijven is vooruitgang, samenwerken is succes.” Henry Ford’s woorden vatten de idee van de Club krachtig samen. “Deze filosofie vormt de kern van ons streven naar samenwerking en gedeelde groei. Door vertrouwen, open communicatie en respect voor elkaars standpunten te cultiveren, bouwen we een gemeenschap waarin we elkaar kunnen ondersteunen en naar nieuwe hoogten kunnen tillen,” aldus Filip Helssen. “In een tijd waarin netwerken essentieel is, biedt BHC een platform waarop we gezamenlijke doelen kunnen bereiken en een positieve impact kunnen hebben op de hospitality sector. Door bewuste samenwerking creëren we een cultuur van gedeelde doelen en vertrouwen, wat ons allen in staat stelt om te gedijen in deze dynamische industrie.”
“Samenwerken voor succes is niet alleen een motto, maar een leidraad die ons inspireert om onze grenzen te verleggen en de standaard te zetten voor uitmuntendheid in hospitality. Met onze gezamenlijke inspanningen en toewijding willen we blijven groeien en bloeien, en een blijvende impact hebben op de wereld van gastvrijheid,” sluit de tevreden voorzitter af.
belgiumhospitalityclub.be
De huidige leden van Belgium Hospitality Club |
|
Aqualex Axces Bang & Olufsen Rosseel Biamp Europe BOMA Connect-D Coriotech Design & Build Focus Hospitality Geberit Group-f Hotel Business Inside Lightspeed HQ Link2Europe Miele Professional NV |
Mokafina Noticed Agency Open House Otamiser POMAX NV Revor Group Romi Laundry Servcies Smappee Services Stardekk Ter Elst The Wizard of Dreams Unfolding Places Vecolux Wedi Gmbh Yomie |