BHC-leden nemen voortouw in duurzaam ondernemen

Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen de bedrijfsvoering van ondernemingen. Dat is niet anders bij de leden van de Belgium Hospitality Club (BHC), een groep van niet-concurrentiële ondernemingen die ‘state of art’ producten en diensten levert aan de hotel- en restaurantsector. Deze bedrijven hebben duurzaamheid in hun kernwaarden en strategieën geïntegreerd door rekening te houden met ecologische, sociale en economische aspecten. Hieronder leest u hoe Lightspeed, Coriotech, Axces, Valor en Laundry Solutions het voortouw nemen in een duurzamere toekomst. In de volgende edities komen andere BHC-leden aan bod.

Lightspeed combineert technologie met duurzaamheidsvisie
Lightspeed Commerce biedt innovatieve oplossingen voor de horeca, waaronder een compleet kassasysteem dat speciaal ontworpen is om hotels, restaurants, cafés en bars te ondersteunen. Naast het stroomlijnen van dagelijkse operaties, draagt Lightspeed ook bij aan een duurzame toekomst. De stock management tools helpen horecazaken om efficiënter met hun voorraad om te gaan, wat niet alleen de foodcost verlaagt, maar ook zorgt voor minder voedselverspilling.

Onder leiding van CEO Dax Da Silva, een gepassioneerd pleitbezorger van duurzaamheid, zet Lightspeed zich actief in voor milieuvriendelijke initiatieven. Dax Da Silva is oprichter van de “Age of Union”, een non-profit organisatie die zich richt op het behoud van de planeet door biodiversiteit te beschermen en bewustzijn te creëren rondom ecologische crises. Door technologie te combineren met een duurzaamheidsvisie, streeft Lightspeed ernaar een positieve impact te maken, zowel in de horeca als op het klimaat en wil het bedrijven helpen hun processen efficiënter en groener te maken.

Duurzame keuzes bij Coriotech: voordelen voor milieu én klanten
Coriotech heeft onlangs een nieuw circulair model gelanceerd dat perfect aansluit bij de groeiende behoefte aan duurzame oplossingen. Dit model bestaat erin dat hotel-tv’s intrestloos verhuurd worden. Na een periode van 48 tot 60 maanden worden deze tv’s kosteloos omgeruild voor een nieuw model, waarbij de oude tv’s een tweede leven krijgen. In juni 2022 heeft Philips de Golden EcoVadis-medaille ontvangen voor zijn inzet op het gebied van duurzaamheid. Deze onderscheiding plaatst Coriotech in de top 6% van bedrijven in de consumentenelektronica-industrie en bevestigt de toewijding om duurzame waarde te creëren voor werknemers, klanten, leveranciers en gemeenschappen.

Duurzaamheid zit bij Coriotech in de kern van de bedrijfsvoering. Het motto – Beter voorkomen dan genezen – benadrukt de inzet voor duurzame keuzes. Dit streven komt tot uiting in de volgende principes:

  1. Kwalitatief materiaal met hoge uptime.
  2. Voorkeur voor reparaties boven vervanging.
  3. Duurzaam transport.
  4. Verpakkingsarm werken.

Axces: kleinere ecologische voetdruk dankzij minibar
De K Ecosmart minibar speelt een belangrijke rol in het verminderen van de ecologische voetafdruk van hotels. Deze innovatieve minibar verbruikt tot 83% minder energie dan traditionele modellen, dankzij de moderne compressor en het milieuvriendelijke koelmiddel R600, dat de ozonlaag niet aantast.
De cyclopentaan schuimisolatie en de eutectische plaat houden de temperatuur stabiel, zelfs wanneer de compressor is uitgeschakeld, wat vooral ‘s nachts energie bespaart.

De Smart-functie detecteert de aanwezigheid van gasten en schakelt de compressor uit wanneer de gast in de kamer is, waardoor onnodig energieverbruik wordt voorkomen. De elektronische timer kan ervoor zorgen dat de minibar minimaal 6 uur per 24 koelt om een constante temperatuur te bewaren en stroomverbruik verder wordt beperkt. Deze minibar kan eenvoudig geïntegreerd worden in de duurzaamheidsstrategie van het hotel, wat leidt tot aanzienlijke energiebesparingen en een verminderde ecologische impact. Zo kunnen hotels hun milieu-impact verminderen en bijdragen aan een comfortabel en milieubewust verblijf voor hun gasten.

Valor: frequent reinigen van keukenventilatiesystemen
In de activiteiten van Valor voor de hotelsector is duurzaamheid vooral terug te vinden in het frequent reinigen van de ventilatoren van keukenventilatiesystemen. Bij regelmatige reiniging zal de afzuiging beter functioneren en minder energie verbruiken.

Ook bij de koelinstallaties, komen er in de ventilatorgedeeltes (verdampers genoemd) stof en schimmels terecht waardoor er efficiëntieverlies is en dus meer energie verbruikt wordt. Deze koelinstallaties beschikken eveneens over condensors die binnen (voor koeltogen of koelbanken) of buiten staan (voor koelcellen). Als deze mettertijd vol stof zitten, zal de luchtflow minder zijn en dus ook daar zal er meer energie verbruikt worden.
Bij de luchtventilatiesystemen is het dan vooral de luchtgroepen die frequent moeten gereinigd worden en zeker de luchtfilters regelmatig vervangen worden. Als de luchtfilters verzadigd zijn, zal de airflow tot zelfs 70% kunnen dalen waardoor er veel meer energie verbruikt moet worden om dezelfde airflow te bekomen.

Laundry Solutions: efficiënt watergebruik, groene energie en slim transport
Laundry Solutions zet zich in om op een duurzame en efficiënte manier te werken op basis van drie belangrijke pijlers: water, energie en transport.

  • Laag waterverbruik – Dankzij het continu hergebruik van waterstromen in de wasstraten, gebruikt Laundry Solutions slechts 2,5 liter water per kilogram linnen. Dit is aanzienlijk minder dan de 20 liter per kilogram bij een klassieke wasmachine.
  • Energie – De daken van de productiesites zijn voorzien van zonnepanelen en de productiehallen maken gebruik van energiezuinige LED-verlichting om het elektriciteitsverbruik te minimaliseren. Dankzij infraroodmeting in de drogers wordt overdroging voorkomen, waardoor energie wordt bespaard en linnen langer meegaat.
  • Transport – Het wagenpark bestaat uit voertuigen met Euro 6/d-motoren, waarbij men AdBlue gebruikt om de uitstoot te verminderen. Dankzij een geavanceerd Track & Trace-systeem worden de routes zo efficiënt mogelijk gepland en wordt het rijgedrag van de chauffeurs gemonitord.

Wanneer de klant voorLaundry Solutions kiest, geniet hij niet alleen van stralend schone was, maar helpt hij ook mee aan een schonere, duurzamere wereld.

door Peter Van Oyen