Site pictogram

Chromecast in het hotel: streamingervaring net als thuis

In de afgelopen jaren zijn de belangrijkste spelers in de streamingindustrie een hevige concurrentiestrijd aangegaan om abonnees aan te trekken, waarbij ze een steeds breder scala aan diensten aanbieden. De gezondheidscrisis, herhaalde lockdowns en sluitingen van bioscopen hebben de belangstelling voor streamingdiensten vergroot. Netflix domineert momenteel, maar het wordt moeilijk om zich te beperken tot slechts één platform, gezien de diversiteit aan keuze voor alle doelgroepen. De komst van apps van traditionele zenders zoals VRT, Arte, RTBF,… verandert het landschap snel, waardoor het moeilijk is om trends te volgen.

Door deze proliferatie van streamingplatforms staan hoteliers voor de uitdaging om een compleet entertainmentpakket aan te bieden dat voldoet aan de behoeften van al hun gasten. Welke technische oplossingen zijn beschikbaar om deze uitdaging aan te gaan? En vooral, wat is de beste oplossing in termen van kosten, functionaliteit en veiligheid? Hier volgt een kort overzicht van de beschikbare oplossingen op de markt om u te helpen bij uw keuze.

Een connected televisie met streamingapplicaties geïntegreerd in de interface van de fabrikant
Thuis is de toegang eenvoudig: kies de toepassing op uw tv door op de knop “Netflix” op de afstandsbediening te drukken en log vervolgens in met uw persoonlijke account.
In hotels is dit echter veel complexer. Smart tv’s zijn ontworpen voor huishoudelijk gebruik en dus ongeschikt voor hotels, waar gebruikers regelmatig veranderen. Als een gast vergeet uit te loggen, blijft zijn geschiedenis toegankelijk voor de volgende gast, wat vragen oproept over gegevensbeveiliging en naleving van de GDPR. Bovendien kunnen beperkingen op gelijktijdige verbindingen op verschillende toestellen een probleem vormen voor uw klanten. Inloggen met gegevens opgeslagen op persoonlijke apparaten is vaak lastig omdat men deze niet altijd onthoudt. Deze oplossing houdt geen rekening met andere streamingtoepassingen of de specifieke behoeften van klanten. Kortom, smart TV’s zijn niet geschikt voor hotels.

Een tv-scherm met geïntegreerde Chromecast
In 2013 lanceerde Google de Chromecast, waarmee apps van een telefoon naar een tv kunnen worden gestreamd (YouTube, Netflix, Disney+, enz.). Aanvankelijk was dit een apart apparaat, maar sommige fabrikanten integreren Chromecast nu rechtstreeks in tv’s, waardoor extra hardware in de kamer overbodig wordt. Deze integratie, hoewel praktisch voor het grote publiek, heeft zijn beperkingen in hotels. Toegangsrechten tot applicaties zijn vaak beperkt, vooral voor internationale gebruikers. Bovendien kunnen overeenkomsten tussen applicatie- en tv-fabrikanten worden beëindigd, waardoor diensten worden onderbroken. Het vervangen van alle televisies brengt aanzienlijke financiële kosten met zich mee. Om de veiligheid te garanderen moet het hotel een PMS-koppeling instellen om accounts automatisch te ontkoppelen bij het uitchecken, zodat de vertrouwelijkheid van gegevens niet in gevaar komt.

Wist je dat? De Passman Group lanceerde de hotel Chromecast in Frankrijk en België in 2018. Er zijn al 28.000 Chromecasts geïnstalleerd.

Aan welke voorwaarden moet worden voldaan om Netflix in hotelkamers aan te bieden?
Een belangrijk criterium om ervoor te zorgen dat Chromecasts comfortabel te gebruiken zijn, is de kwaliteit van het WiFi netwerk.
Aangezien zowel de Chromecast als de gebruiker verbinding maakt met het WiFi-netwerk van het hotel, is een stabiele en snelle verbinding essentieel. Het is daarom essentieel om Wi-Fi met hoge prestaties aan te bieden, zelfs tijdens piekperiodes.

De dongle achter de televisie
De Chromecast dongle is eenvoudig te installeren achter elk model televisie, Smart of niet, en maakt verbinding met het WiFi-netwerk van het hotel. Voor gasten is het eenvoudig te gebruiken: zodra ze verbonden zijn met het WiFi-netwerk van het hotel, scannen ze de QR-code die wordt weergegeven op het tv-scherm en kunnen ze vervolgens de inhoud kiezen die moet worden gestreamd vanaf hun eigen apparaat, met behoud van hun privacy. Aan het einde van het verblijf wordt de geschiedenis automatisch gewist, zodat de veiligheids- en vertrouwelijkheidsnormen worden nageleefd.
De hotelspecifieke Chromecast, vooraf geconfigureerd op een beveiligde server, genereert automatisch de QR-codes voor de verbinding, zodat er geen risico is op verbinding met een naburig televisietoestel. Zodra de inhoud is uitgezonden, kunnen gasten hun apparaat weer normaal gebruiken terwijl ze verbonden blijven met de WiFi van het hotel.
Tot nu toe zijn er geen nadelen bekend, waardoor deze oplossing perfect geschikt is voor alle soorten hotelvestigingen. Het is eenvoudig te installeren, veilig, compatibel met alle tv-modellen en vereist geen verbinding met het PMS systeem. Bovendien is de Chromecast compatibel met alle streamingtoepassingen op de markt, waardoor een schaalbaar aanbod ontstaat dat in realtime voldoet aan de veranderende behoeften van uw gasten.

Een vraag? Een project? Onze experts kunnen helpen
Contacteer ons info@screenservices.be – 02 247 93 50
www.screenservices.be

Mobiele versie afsluiten