Site pictogram Hotel Business

Cobergher Hotel, Kortrijk – A new five stars is born…

Wenceslas Cobergher (1557-1634) was een in Antwerpen geboren schilder en architect die o.m. werkte in dienst van Albrecht & Isabella. Deze landvoogden staan algemeen bekend als lichtbaken tijdens de woelige Spaanse periode in de toenmalige Zuidelijke Nederlanden. Het duo lag aan de basis van nogal wat sociaal werk. Zoals de o.l.v. Cobergher in 1627 gebouwde Berg van Barmhartigheid in de Onze Lieve Vrouwestraat in Kortrijk. Dit gotisch pand werd later omgedoopt tot Erfgoedhuis. Sinds 15 oktober jl. is dat nu officieel het 5* Cobergher Hotel.

Covid en vertraging bij de aanvoer van materialen deden de voorziene tijdslijn wat geweld aan, maar het resultaat is ronduit verbluffend. De verdiensten komen anno 2023 op het conto van een hele resem opvolgers van Cobergher, met als grote blikvangers de grandioze afwerking van interieurarchitect Odile Dejaegere en meester-decorateur Pieter Porters. De Albrecht en Isabella van deze 21e eeuw is ergens de familie Verschetse (Konvert Group), al blijft die liever discreet op de achtergrond spijts de zware investeringen die de …reconversie van het Erfgoedhuis en aanpalende andere panden vergden.

Cobergher Hotel bevat immers 17 kamers, waarvan de meerderheid suites, en ook nog eens 9 longstay-appartementen. “Die appartementen – met een minimum stay van 6 nachten – zijn al van bij de pre-opening van 15 september in gebruik,” vertelt ons general manager Raphaël Van Nevel: “De gasten checken in aan onze desk, overnachten in hun appartement, maar kunnen in het centraal gedeelte van het ontbijt genieten, ’s avonds een drankje komen nuttigen en van de andere faciliteiten gebruik maken, zoals de wellness op onze bovenste verdieping.”

Open voor iedereen

Die soft pre-opening behelsde vooral het f&b-gedeelte van het hotel, met name Bar Mémoir (die ook barbites aanbiedt) en de Orangerie, verduidelijkt Raphaël Van Nevel: “Mensen kunnen er komen ontbijten, maar net zo goed een taartje met koffie/thee eten en ’s avonds in de bar vertoeven. We sluiten hier m.a.w. ook alle passanten in de armen. Onze deuren staan wagenwijd open van 7 uur ’s morgens tot 23 uur ’s avonds!”

De eerste signalen geven aan dat de Kortrijkzanen heel bevattelijk zijn voor hun topaanwinst. Nogmaals de GM: “De belangstelling komt alvast heel nadrukkelijk uit de buurt, want die heeft dan ook 13 jaar moeten wachten om dit te zien. Intussen steken wij de publiciteitsmachine in gang, want wij willen dat dit gezien wordt door de inwoners van heel Kortrijk en ver daarbuiten.”

De open mind van dit luxe boutique hotel ventileert zich verder in het aanbod van een aantal zalen (waarvan de grootste 162 m2), waar trouwfeesten, allerhande meetings en andere evenementen kunnen op touw gezet worden.

Komt er ook een gastronomisch restaurant? “Op dit moment nog niet, omdat we in de 1ste fase – Cobergher zal in 3 fases werken – vooral de diensten van de accommodatie en de zalen naar voor zullen brengen.”

Sferen in het kwadraat

Zoals het hoort is een valet service operationeel in deze five stars. Voor hotelgasten die per auto aankomen staan helpende handen ter beschikking om de valiezen uit de wagen te halen. Vervolgens parkeert een voiturier het voertuig in de eigen hotelgarage dichtbij.

De klanten kunnen daardoor meteen al aan de beleving van hun verblijf beginnen. Daarbij is bijzondere aandacht besteed aan de domotica in het gebouw. Die zorgt er o.m. voor dat via verlichting en muziek de bezoekers, afhankelijk van het tijdstip waarop ze een ruimte betreden, telkens voor een andere sfeer krijgen. Die gewaarwordingen gelden zowel voor de gemeenschappelijke ruimtes als in de suites.

Het gebouw zelf en de aankleding ervan zijn uiteraard sowieso de grootste sfeermakers op zich. Volgens de GM werd overigens de bestaande indeling van het gebouw zoveel mogelijk gerespecteerd en heerste een hechte samenwerking tussen Monumentenzorg en de opdrachtgevers en uitvoerders.

Guest relations

General manager Raphaël Van Nevel is afkomstig uit Roeselare, maar deed zijn studies in Brussel, waar hij naderhand aan de slag ging bij tophotels als Conrad (thans The Wiltcher’s) en Stanhope. Vervolgens was hij gedurende 4 jaar guest relation manager op cruiseschepen van de Italiaanse rederij MSC. Hij stuurde er een team van 16 personen aan en was ook van heel nabij betrokken bij de organisatie van de massaal bijgewoonde openingsplechtigheden op de nieuwe schepen die in de vaart gebracht werden. Voor hem persoonlijk betekent het Cobergher Hotel in Kortrijk de terugkeer naar de heimat en voor de hotelgasten een verzekering dat ze met de hoogst mogelijke egards behandeld zullen worden.

Tekst: Daniel Steevens – Foto’s: Cobergher Hotel

Mobiele versie afsluiten