Holistische benadering van de gastenkamer
Häfele presenteert samen met Like Magic een holistisch ruimteconcept voor de hotellerie. De Duitse specialist in meubel- en bouwbeslag, ledverlichting en elektronische toegangscontrolesystemen doet dit onder het motto “Maximising the value of space. Together”. Met dit multifunctionele hotelconcept speelt Häfele in op de complexe uitdagingen van de hospitality wereld. Over deze nieuwe impuls voor de hotellerie had Hotel Business een gesprek met drie tenoren van Häfele België.
Esther Baeten (Key Accountmanager Industry & Hospitality), Jo Chater (Manager Dialock Lighting & Project Service) en Frederic Versluys (Manager Marketing & ICT) zijn het er alle drie over eens: er waait wel degelijk een nieuwe wind binnen Häfele. Zo zijn er binnen het Hospitality segment van Häfele als bij het segment van toegangscontrole (Dialock) de jongste twee jaar tal van vernieuwingen aan te stippen.
Sinds begin 2024 hanteert de Duitse firma de marketingslogan “Maximising the value of space. Together”, waarmee een ‘holistische benadering van de gastenkamer’ wordt bedoeld. Frederic Versluys verduidelijkt: “Häfele, de specialist op het gebied van hardware-oplossingen, elektronische sluitsystemen en verlichting heeft voor dit baanbrekende concept een samenwerking opgezet met Like Magic. Dat is een jong Zwitsers bedrijf, dat een digitaal platform heeft ontwikkeld dat veilig en praktisch voldoet aan de eisen van hotelgasten en hotelexploitanten/eigenaren vanuit één enkele webapp. De combinatie van de softwareoplossing van Like Magic met de hardwaresystemen van Häfele maakt innovatieve, multifunctionele hotelconcepten mogelijk, waarmee exploitanten kunnen inspelen op de snel veranderende uitdagingen in de horeca.”
Holistisch ruimteconcept: Work ’n Sleep
Concreet resulteerde het partnership van Häfele met Like Magic in een eerste, inspirerend concept ‘Work ’n Sleep, dat omschreven wordt als een ‘holistisch ruimteconcept’. Frederic Versluys: “Met een holistische benadering, beschouwen wij de hotelkamer als een stilistische eenheid. Het concept Work ‘n’ Sleep beschrijft in feite een multifunctionele hotelkamer, die de hoteliers in staat moet stellen om een hoger rendement te realiseren en tegelijkertijd het duurzame gebruik te vergroten. Het idee is om de hotelkamerruimte te transformeren naar gelang het tijdstip en/of het gebruik. Zo kan de hotelkamer door de klassieke hotelgast ’s nachts gebruikt worden als slaapkamer. Overdag kan diezelfde ruimte aan de hand van onze digitale en aaneengeschakelde oplossingen ter beschikking worden gesteld als vergader- of kantoorruimte voor daggasten of businesslui. Die aaneenschakeling van dingen, het boeken en het zorgeloos beheer, gebeurt door middel van een digitaal ondersteunende meervoudige verhuur. Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid om elke gast tegen betaling extra diensten aan te bieden, afhankelijk van de individuele behoeften.”
Ruimteconfiguratie zorgeloos aanpassen
Wie een hotelkamer wil transformeren, moet natuurlijk de ruimteconfiguratie zonder extra inspanningen kunnen aanpassen, zegt Esther Baeten: “In de zogenaamde Work ‘n’ Sleep kamers, gebruiken we multifunctionele meubeloplossingen, die gerealiseerd worden met Häfele-producten. Zo kan een geïntegreerd bed bijvoorbeeld alleen door een nachtgast gebruikt worden dankzij elektronische vergrendeling. Vergadertafels voor maximaal zes personen zijn dan weer alleen maar beschikbaar voor daggasten. We zorgen ervoor dat in zo’n Work ‘n’ Sleep kamer alle accessoires beschikbaar zijn voor de transformatie. Overigens zijn we nog niet zo lang geleden ook gestart met een volledige collectie badkameraccessoires, die specifiek op maat kunnen worden gemaakt. Daar is veel vraag naar, zowel in hotels als de zorgsector.”
“Häfele versterkt ook zijn positie als het gaat om aangepaste verlichting”, gaat Esther Baeten verder: “We gebruiken nu hoofdzakelijk ledverlichting, met lichtscenario’s die zich in de ruimte aanpassen aan het betreffende gebruik. Dat kan gaan van een ontspannen sfeer voor de nachtgast tot een lamp gericht op het bureau om te werken.”
“Misschien moeten we onderlijnen dat Häfele de full line verlichting doet”, pikt Frederic Versluys in. “Vroeger stonden we bekend als meubelverlichtingsspecialist, maar sinds we Nimbus hebben overgenomen, heeft Häfele steeds verdere stappen ondernomen om dat verlichtingsgebeuren in een ‘a tot z verhaal’ te steken. Op dit ogenblik zijn we de enige speler die een volledig pallet van verlichting kan aanbieden. De naam Nimbus gaat trouwens geleidelijk verdwijnen en opgaan in Häfele Lighting, als totaalaanbieder voor aangepaste verlichting in ruimtes.”
Koppeling met PMS-systemen
Met het Work ’n Sleep concept en door aangepaste ruimteconfiguraties, kunnen investeerders en hoteliers een deel van hun hotelkamerruimtes twee keer op de markt brengen. Maar om deze bedrijfslogica te volgen en dit mogelijk te maken, moet ook het ganse PMS van het hotel er klaar voor zijn, benadrukt Jo Chater. “Ons zusterbedrijf Like Magic heeft hiervoor softwareontwikkeling gedaan en heeft die toepassingen geïmplementeerd in de diverse PMS-systemen. Het bedrijf focuste zich op wat het hotel en de toegangscontrole betreft voornamelijk op de guest experience en het hele gebeuren rond inchecken. Daar willen ze de gast zoveel mogelijk ontzorgen en het proces zo vlot mogelijk laten verlopen, liefst zo veel mogelijk via de cloud. Vanaf het moment dat de boeking gebeurt, ontvangt de gast kort voor aankomst een gepersonaliseerde herinnering om online in te checken via het communicatiekanaal van zijn keuze: e-mail, sms, WhatsApp, enz. De gast ontvangt zijn kamersleutel op zijn smartphone. Dit bespaart tijd bij aankomst en een late aankomst zonder personeel is dus gemakkelijk mogelijk. Voor dit intuïtieve gebruik is het niet nodig om een native applicatie te downloaden: de gast heeft volledige toegang tot het hotel en de services die het hotel voorziet, via een eenvoudige internetlink.”
Jo Chater benadrukt ook dat Häfele én Like Magic het standpunt van de operator niet vergeten zijn. “Veel
horeca-apps op de markt beloven hotelgasten een end-to-end ervaring gedurende hun hele gastreis. De oplossing van Like Magic integreert echter ook hotelmedewerkers en hun operators in hetzelfde softwareplatform en biedt de operator bijvoorbeeld een centraal overzicht van processen met betrekking tot marketing, prijsstelling, boeking, sleuteltoewijzing, facturering, communicatie en nog veel meer. Dit betekent dat het personeel op deze ene centrale locatie alle informatie kan vinden die relevant is voor hun activiteiten, zoals de bezetting van de respectieve kamertypes, het boeken van aanvullende diensten, het benodigde schoonmaakpersoneel en de planning van eten en drinken. Het personeel kan de volledige zorg voor de gast nemen en is dus niet bezig met administratieve werkzaamheden”, aldus nog Jo Chater.
door Peter Van Oyen I Foto’s: häfele