De maatregelen die de Nederlandse overheid ter bestrijding van het coronovirus genomen heeft, zijn zoals gekend behoorlijk verschillend van bij ons. Maar ook bij onze noorderburen eiste de uitbraak van het coronavirus een zware tol van het toerisme in het algemeen en van de hotellerie in het bijzonder. Hotelketen Fletcher zorgde er echter met een mega-operatie voor dat alle 100 hotels de gezondheidsvoorschriften inhaalden en opnieuw gasten kunnen ontvangen tijdens de weekends.
Waar de operatie in België centraal geleid wordt, hebben de 25 veiligheidsregio’s bij onze noorderburen de bevoegdheid om af te wijken – zowel in strengere als in mildere zin – van de besluiten die getroffen werden onder leiding van minister-president Mark Rutte. Bovendien kunnen de gemeenten in die veiligheidsregio’s nog eens op hun beurt afwijkingen verordenen. Voor de vakantieparken heeft dit tot gevolg dat er 50 van de 112 gesloten zijn. Ook in de hotellerie vertoont zich een gemengd beeld: hoewel er formeel geen verbod is, hebben heel wat hotels noodgedwongen de deuren moeten sluiten.
Fletcher Hotels, met 100 hotels verspreid over heel Nederland ’s lands grootste hotelketen, heeft daar echter behoorlijk op geanticipeerd. Alle 100 hotels werden immers dermate aangepast dat ze allemaal open zijn, toch zeker in de weekends!
De grote vuistregel, die daarvoor gehanteerd werd, is anderhalve meter afstand (tussen gasten en personeel, en onderling). De voorbije weken werd met man en macht gewerkt aan de herinrichting, kwestie om overal aan deze afstand te voldoen. Deze voorzorgsmaatregelen golden ook voor de doorgaans bijhorende restaurants.
Roomservice
In de praktijk betekent dit dat de gasten steeds op 1,5 m van elkaar blijven, zowel in het hotel, aan de bar, aan de receptie of in het restaurant. Zo werden in dit laatste geval afzettafels geïnstalleerd waardoor het personeel netjes op de nodige afstand van de klanten blijft. In de andere gemeenschappelijke ruimtes en buiten op de terrassen zijn gelijkaardige maatregelen van kracht.
De ontbijtbuffetten in de hotels kregen op hun beurt een aangepaste opstelling, zodat ze helemaal voldoen aan de veiligheidsvoorschriften. Daarnaast kunnen de hotelgasten via een speciale app gebruik maken van de roomservice. Ontbijt, lunch en diner kunnen allemaal digitaal besteld worden op de hotelkamer.
In alle kamers staan ontsmettingsmiddelen ter beschikking en wijzen posters op de voorzorgsmaatregelen in deze noodperiode. Met het accent op die 1,5 meter afstand houden.
Zorghotels
Aan deze grootschalige herinrichtingscampagne is uitgebreid overleg met de veiligheidsregio’s voorafgegaan. Tegelijk werden ook onderhandelingen opgestart om indien nodig een aantal Fletcher-hotels in te schakelen als zorghotel. Daar zouden patiënten – zowel besmet als niet-besmet – terecht kunnen waarvan de gezondheid te goed was om gehospitaliseerd te worden.
De relatief gunstige evolutie van de coronacrisis maakt dat de Nederlandse ziekenhuizen deze back-up niet vandoen hadden, en op korte termijn ziet het daar ook niet naar uit. Zegt Rob Hermans, CEO Fletcher Hotels: “We zijn blij dat het vooralsnog niet nodig geweest is om onze hotels in te zetten als zorghotel, maar hadden het mooi gevonden als we de helpende hand hadden kunnen bieden. Uiteraard blijven we klaar staan indien de veiligheidsregio’s ons nodig hebben. Voor nu hebben we weer heel veel zin om gasten in de watten te leggen, ook op 1,5 meter. Nederlanders zijn er weer aan toe om er even een paar dagen veilig tussenuit te gaan.” Waarvan graag akte.
(auteur: Daniel Steevens)