Site pictogram Hotel Business

Hotelinrichting: de opkomst van themahotels

The Guitar Hotel in Las Vegas

De laatste jaren verschijnen er in de overnachtingswereld steeds meer hotels die aan de binnen- en/of aan de buitenkant rond een bepaald thema opgebouwd zijn. Sommige themahotels bevinden zich op het terrein van uiterst populaire toeristische attracties (Plopsaland, Pairi Daiza, De Efteling, Parc Astérix, Disneyland Parijs, Phantasialand, Europa-Park…), waarbij ze qua inrichting de visuele en de inhoudelijke mosterd volledig halen bij het themapark waarvan ze deel uitmaken.  

Een attractie als thema

Verder zijn er ook heel wat hotels die hun thematische kracht putten uit een vlakbijgelegen culturele of toeristische attractie. Een fraai voorbeeld hiervan is het hotel dat sinds enkele jaren in het gebouw van de Elbphilharmonie (www.elbphilharmonie.de) in Hamburg gevestigd is, een klassieke concertzaal die tot nu toe de duurste constructie is die sinds de Tweede Wereldoorlog in Duitsland opgetrokken werd. Toeristen kunnen hier zowel de Elbphilharmonie als het panoramisch uitkijkpunt op de derde grootste haven van Europa bezoeken, waardoor er een krachtige uitstraling ontstaan is die ook op het hotel neergedaald is.

Een voorbeeld voor de nabije toekomst, dat momenteel in diezelfde stad gerealiseerd wordt, is dan weer het hotel dat momenteel bovenop een vrij hoge bunker uit de Tweede Wereldoorlog gebouwd wordt, meer bepaald in de wijk Sankt-Pauli (www.bunker-stpauli.de).

Het bunkerhotel in aanbouw in Hamburg

Externe thema’s

Meer “losstaande” hotels inspireren zich gewoonlijk op één of ander thema uit de streek waar de verblijfplaats gelegen is, of kiezen zelfs voor een thema dat juist niets met het eigen gebied te maken heeft – en dat in dit laatste geval vaak van heel ver aangevoerd wordt.

De wereldkampioen op het gebied van de creatie van fictieve – en vaak exhuberante – themahotels is natuurlijk de beroemde Amerikaanse gokstad Las Vegas, die in een aantal gevallen vrij extreem en kunstmatig kunnen overkomen. Een vrij recent voorbeeld hiervan is dan ook het hotel dat in de vorm van een rechtopstaande gitaar gerealiseerd werd (The Guitar Hotel – zie foto).

Bij een extern thema wordt uiteraard het best gebruik gemaakt van een concept dat vrij uniek is voor de streek.

Realistische thema’s

Maar themahotels hoeven niet automatisch extreem, extravagant of spectaculair te zijn, om tot succes te kunnen leiden. Een zeker realisme kan het concept zelfs versterken.

Zo werd er vrij recent in Parijs een hotel rondom het thema tatoeage gerealiseerd, meer bepaald het Ibis Styles Hotel Gare de l’Est. In het boetiek-designhotel Henri in Düsseldorf (www.henri-hotels.com) werd dan weer het interieur, dat zo typisch was voor de “wilde” zestiger en zeventiger jaren van de twintigste eeuw, vrij levendig in beeld gebracht.

Henri Hotel in Düsseldorf

Streekeigen thema’s

Heel wat hotels kiezen voor een thema dat nauw verbonden is met één of ander kenmerk van de streek waarin het hotel gelegen is. Dit kan zowel een recent verhaal zijn als een historisch verhaal uit een ver verleden.

In elk geval kunnen hotels hierbij vaak vrij verrassend uit de hoek komen. Bij het Ibis Styles Hotel Delft City Center hadden we bijvoorbeeld spontaan een themahotel rond de beroemde Delftse blauwe tegels verwacht, maar niets bleek minder waar. Het uitverkoren thema blijkt namelijk “techniek” te zijn, waarbij op het huidige succes van de befaamde Technische Universiteit van Delft meegesurfd wordt.

Om een goede, doordachte en vooral doelgerichte keuze voor een geschikt thema te kunnen maken, is het dus aangewezen om eerst een grondige anayse te (laten) maken van het economische, culturele, toeristische en recreatieve aanbod van de thuisstreek van het hotel, waardoor het duidelijker zal worden welke verhalen er wel en (nog) niet aanwezig, en aldus bruikbaar zijn. De de plaatselijke of regionale toeristische diensten kunnen u daarbij gewoonlijk goed helpen.

Het gebruik van een streekeigen thema past dan ook zeer goed bij de toenemende aandacht voor het gebruik van lokale producten in de hotellerie.

Hotel als toeristisch infopunt

Bovendien sluit het hanteren van een op een lokaal kenmerk gebaseerd thema ook nauw aan bij het feit dat steeds meer mensen het hotel in de nabije toekomst in toenemende mate als een toeristisch infopunt zullen beschouwen. Veel basisinformatie zal via het Internet verzameld worden, maar voor de meer gedetailleerde (achtergrond)informatie over de uiteenlopende bezienswaardigheden in de omgeving, zullen de bezoekers meer en meer bij het hotel aankloppen, voor persoonlijke tips vanwege het personeel, een maandelijks door het hotel opgesteld boekje over wat er allemaal te doen is in de omgeving, enz.

Daarom past de keuze voor één of ander thema uit de streek als centraal verhaal, bij voorbeeld  doorheen het interieurdesign, tevens uitstekend bij het feit dat het moderne hotel ook steeds meer een doorverwijzingsfunctie vervult, waarbij de overnachtingsgast op een creatieve manier een (over)zicht krijgt op de uiteenlopende mogelijkheden van de omliggende streek.

Soms nemen themahotels ook een soort hybride vorm aan, waarbij het centrale thema niets met de streek te maken heeft, maar waarbij er wel hier en daar in het hotel (op de kamers) verwijzigen zijn naar typische streekkenmerken.

Investeringen in hoteldesign

De aanpak van de talloze boetiek- en designhotels – waarbij er flink geïnvesteerd wordt in een vaak zo origineel mogelijke interieurinrichting die bij het gekozen thema past – is intussen op veel andere hotels overgeslagen. De laatste jaren nemen er ook heel wat budgethotels aan deze beweging deel. Hierbij worden er eveneens steeds meer kunstenaars en straatartiesten (streetart) ingezet.

Hotel Not Hotel

Een themahotel kan soms op een originele manier ingevuld worden. Zo denken we aan het recente Hotel Not Hotel in Rotterdam (www.hotelnothotel.com). “We zijn geen hotel, we zijn geen museum, en toch zijn we het allebei.” In elk geval is de aanpak relatief eenvoudig: op de 36 kamers werden een aantal kunstenaars losgelaten, die de vrije hand kregen om elke kamer tot een soort kunstwerk om te vormen. Tot nu toe bestaan de resultaten daarvan onder meer uit een Italiaanse villa, een koekoeksklok, een spiegelhuis en een kasteel van leisteen. “Als je incheckt bij Hotel Not Hotel neemt een medewerker je mee naar je kamer. Dan is het opletten geblazen, want voor je het weet ben je vergeten waar jouw bed ook alweer verstopt is. Voor sommige kamers moet je een boekenkast openduwen. Of misschien moet je de ingang naar het verticale zwembad vinden.”

De door kunstenaars bewerkte kamers van Hotel Not Hotel in Rotterdam

Op het eerste zicht is er hier geen centraal thema. Maar toch is er een gemeenschappelijk kernidee, meer bepaald het feit dat heel wat kunstenaars hier hun vrije gang konden gaan.

En in zekere zin kan de afwezigheid van een centraal concept ook als een concept beschouwd worden.

Wie op zoek is naar een origineel hotelconcept, kan onder meer op volgende websites terecht : www.hotels-insolites.com/nuit-insolite-hotel-a-theme.html, www.myboutiquehotel.com/fr/theme-unusual-hotels.html, www.origineelovernachten.nl/thema/hotel en www.daydreams.be/nl/themas.

Mobiele versie afsluiten