Interactieve hoteltelevisies: slimme hubs voor gastervaring en communicatie

In de hotellerie draait alles rond gastvrijheid. Digitale hoteltelevisies spelen daarbij een steeds belangrijkere rol. Doordat deze toestellen interactieve mogelijkheden bieden, kunnen gasten zelf gepersonaliseerde entertainment en informatie binnenhalen. Digitale hoteltv’s zijn slimme hubs geworden, waarbij gastervaring en communicatie centraal staat.

Tekst Peter Van Oyen

We leven in een tijdperk waar mensen ervan uitgaan dat alles digitaal geworden is. De omstandigheden zorgen daar voor: beschikbaarheid van goedkope hardware (PC’s, laptops, tablets, smartphones), draadloos en snel internet en het aanbod aan consumentensoftware en online diensten. Dat zorgt er voor dat gasten absoluut geen begrip meer hebben voor digitaal falen. Gebruikers eisen van de hotelier gewoon dat het digitale aanbod 100 % betrouwbaar is. Digitaal moet altijd beschikbaar zijn. Nu meteen. Zonder problemen. Dit geldt voor internet. Maar zeker ook voor de hoteltelevisie op de kamer.
Verder verloopt onze ontspanning al grotendeels in de digitale wereld. Velen gebruiken digitale platformen als sociale media. Ook hobby’s van mensen spelen zich achter het scherm af. Gasten stellen inzake digitaal comfort dan ook steeds maar hogere eisen. Ze willen op hotel niet alleen dezelfde zenders zien als thuis; ze willen gewoon meer. Een moderne gast wil ook video’s kunnen streamen, You Tube-filmpjes bekijken, een extra film mee pikken en noem maar op. Kortom: de gast is veeleisend en verwacht ook inzake hoteltelevisie een arsenaal aan digitale belevingen.

Functies van de HotelTV
Een hoteltelevisie is natuurlijk in de eerste plaats gemaakt om ervoor te zorgen dat de gasten ontspannen televisie kunnen kijken. Een goede beeld- en geluidskwaliteit is essentieel. De hotelier kan hierbij ook een extra service bieden. Zo zijn er gasten die in hun hotelkamer of -suite een ‘bioscoop-effect’ willen hebben. In deze kamers of suites moeten dan ook grotere schermen en betere luidsprekers geplaatst worden, zodat de gasten de indruk krijgen in een bioscoop te zitten.
Een breed aanbod aan tv-zenders wordt uiteraard gewaardeerd. Naast het basisaanbod, willen ze soms ook gespecialiseerde themazenders. Daarom maken de meeste hoteltelevisiesystemen flexibiliteit inzake de zenderpakketten mogelijk. Hoteliers kunnen dan zenders aanbieden in functie van hun cliënteel. Verder zijn er mogelijkheden om betaaltelevisie, video on demand, diensten als ‘uitzending gemist’, Netflix e.d. aan het televisiesysteem te koppelen.

LG steekt Château de Mirwart in een 21ste eeuw-jasje
Boutique hotel Château de Mirwart in Saint-Hubert is een historisch kasteel waar een hele geschiedenis schuilt. Helaas werd het kasteel vernield, maar de eigenaarsfamilie van het pand besloot de uitdaging aan te gaan en het kasteel in zijn oude glorie te herstellen door een hotel te openen bestaande uit 20 kamers en enkele suites.

Uitdaging : Meegaan met de tijd
Château de Mirwart koos voor LG en contacteerde AC-IT met de vraag om de dienst IPTV met LG Hospitality Smart TV te voorzien. Dankzij de innovatieve LG ID-oplossingen, geniet het Château nu van een frisse wind.

Oplossing
Er werd een totale oplossing geboden waarbij een televisie-aansluiting nodig was. Alle kamers van het hotel kregen een aanpassing op maat. Een architect zocht voor elke kamer een geschikt toestel met de juiste schermgrootte. LG heeft de behoeften geanalyseerd en stelde het juiste formaat scherm voor alle kamers vast. Belangrijk was dat het toestel paste bij de suites in het kasteel én dat het receptieportaal voldoende informatie kon geven over het etablissement. Daarom werd er gebruik gemaakt van het grafisch charter van het kasteel op het portaal met keuze tussen TV/radio/info over o.a. het hotel en het restaurant.
19 kamers werden uitgerust met een Smart TV van LG, webOS met verschillende functies. De implementatie van het project betekende voor LG zeker een uitdaging; toch lukte het om het hele project te finaliseren binnen een zeer strakke deadline.

Conclusie
Elodie François van Chateau de Mirwart: “We zijn echt tevreden met het resultaat. Al van het begin tijdens het eerste gesprek met LG over het project tot nu het finaal eindproduct.” Voor LG was het een interessante uitdaging om, in de 21ste eeuw, een technologische oplossing te bieden voor een gebouw dat dateert uit de 11de eeuw. ◼

Interactieve en gepersonaliseerde HotelTV
Een moderne gast verwacht echter meer: zo wil hij op zijn hoteltelevisie bijvoorbeeld ook video’s kunnen streamen, You Tube-filmpjes bekijken en zijn handapparaten (devices) kunnen afspelen. Met andere woorden: moderne hoteltelevisies moeten interactieve mogelijkheden bieden. En als het even kan, ook gepersonaliseerde service bieden.
Tv’s worden in ieder geval steeds meer gebruikt om op het internet te gaan. Hiervoor ligt er op de kamer vaak een draadloos klavier ter beschikking; Het systeem is zo opgevat dat privacygevoelige informatie, zoals inlogcodes na gebruik direct gewist worden. Soms worden tv’s ook uitgerust met accesspoints, zodat gasten steeds een sterk wifi-signaal hebben op de kamer.
Belangrijk wordt ook de interactie met de smartphone, tablet of laptop. Hiervoor worden apps gebruikt. Op die manier krijgt de gast de mogelijkheid om de eigen content van zijn apparaten op de hoteltelevisie af te spelen. Meestal wordt de content (foto, film, muziek enz) via DNLA naar de tv gestreamd. Soms is ook screen mirroring mogelijk, waarbij je dan wat er op het scherm staat naar je apparaten kunt streamen.
Verder kan het digitale hoteltelevisiesysteem zorgen voor extra diensten en procesverbeteringen in het hotel. Op die manier kunnen gepersonaliseerde diensten aan de gast worden aangeboden. Zo kan een gast via de televisie in zijn hotelkamer uitchecken. Dat bespaart de hotelbedienden tijd. Uiteraard kan de gast in zijn hotelkamer ook betaalzenders raadplegen en afrekenen. Roomservice is eventueel ook mogelijk via dit systeem. De gast vinkt op tv aan wat hij wil eten en drinken en stuurt de bestelling via de tv rechtstreeks door naar de keuken. Hierdoor wordt het hele proces geautomatiseerd.

Samsungs displayoplossingen in Jeju Dream Tower Grand Hyat
Als geïntegreerd resort omvat Jeju Dream Tower (Zuid-Korea) een hotel met 1.600 kamers en suites, 14 unieke restaurants en bars, 2 premium spa’s, 8 ontmoetingsruimtes in residentiële stijl, casino’s, Jeju’s grootste buitenterras met overloopzwembad en winkelcentra.

Uitdaging: Verscheidenheid aan displays
Een verscheidenheid aan displays was nodig in tal van vormen en maten. TV’s in elke kamer helpen gasten te ontspannen en gemakkelijk door de faciliteiten te navigeren om zich zelfverzekerd tussen de verschillende delen van het resort te bewegen.

Oplossing
Jeju Dream Tower had veelzijdige displays nodig in het hele resort, een cruciale factor bij de selectie van Samsung als partner. Het aanbod omvat zowel LED- en LCD-borden als hotel-TV’s, waarvan klanten op verschillende manieren gebruik kunnen maken: om TV te kijken, de weg te vinden of om te gamen in het casino.
In elke kamer werd een enorme 75-inch televisie geplaatst. Gasten kunnen zich volledig onderdompelen in content op het grote scherm. Vanuit een ontwerpperspectief past het strakke ontwerp van de hotel-TV bij elke interieuresthetiek. Bovendien is het via de H.Browser-functie perfect geïntegreerd met de Content Management Solution (CMS) van het hotel om aangepaste berichten te leveren.
De LCD-borden in Jeju Dream Tower leveren reclameberichten met betrekking tot winkelen, dineren, entertainment en aanvullende services op locatie. Bovendien fungeren ze als belangrijke bewegwijzering waardoor gasten zich gemakkelijk en zonder gedoe in het grote resort bewegen.

HotelTV op maat van de hotels
De investering in digitale hoteltelevisie kost geld, maar biedt anderzijds natuurlijk wel een pak voordelen. Zo kunnen de meeste hoteltelevisiesystemen op maat van het hotel gemaakt worden. Dat maakt flexibiliteit inzake zenderpakketten mogelijk en het geeft de hotels ook de mogelijkheid om via de televisie rechtstreeks met de gast te communiceren. Maar het grootste voordeel is dat de hotelier over hetzelfde digitale netwerk niet alleen televisie, maar ook telefonie als internet kan aanbieden.
Belangrijk is dat deze digitale HotelTV-toepassingen kunnen zorgen voor procesverbeteringen in het hotel. Zo staat dit systeem centralisatie toe. Hoteliers kunnen tv-instellingen centraal regelen, zoals het actualiseren van zenderoverzichten en het regelen van het volumeniveau. De informatie kan ook in één keer naar elke toestel in het hotel gestuurd worden, zonder dat de gasten het merken, ook als de televisie uit staat. Ook software updates kunnen via het systeem doorgestuurd worden.