Marijke Van Heertum, GM Hotel FRANQ

“Met buyout kan ik letterlijk de sleutel geven en zeggen: het hotel, het restaurant met Michelinster zijn van u!”

Buyout? Hotel FRANQ (Kipdorp, Antwerpen), dat het gelijknamig restaurant (met Michelinster) huisvest en deel uitmaakt van Relais & Châteaux, pakt nu sinds ruim een jaar uit met dit bijzonder concept. Als enige in België tot nog toe, voor zo ver ons bekend. De term houdt in dat het hotel, inclusief alle kamers, voor een bepaalde periode volledig geprivatiseerd wordt met het oog op de organisatie van een event. Feesten en bedrijfsevenementen liggen het meest voor de hand. Gesprek met GM Marijke Van Heertum.

Hotel Business (HB): Mogen we hier de journalistieke term primeur in de mond nemen?

Marijke Van Heertum (MVH): “Het gaat inderdaad om iets nieuws. We doen dit sinds vorig jaar. We hebben hier toen twee feesten gehad waarbij het hotel volledig in buyout – je kan het ook privatisatie noemen – gegaan is en telkens alle 39 kamers ingenomen werden, alsook de benedenverdieping. Uiteraard hebben we daar dan het meubilair weggehaald om tot een feestzaal zeg maar te komen.

We kunnen het restaurant gebruiken voor de catering en de lobby als dansvloer inzetten, maar dat kan ook vice versa, allemaal volgens de wensen van de klanten. Er zijn diverse varianten mogelijk, want gegadigden hoeven het gelijkvloers niet noodzakelijk helemaal te privatiseren.

Bedrijven die bijv. een diner willen combineren met een presentatie, hebben allicht geen behoefte aan het hele gelijkvloers. Achter de glazen deur van het restaurant zitten ze wel helemaal privé. Ze kunnen er een scherm neerzetten en zogewenst de presentatie tussendoor geven volgens eigen goeddunken. Bij zonnig weer kunnen ze tevens gebruik maken van de tuin. Dat is dan een ideale plek voor een drankje en een amuse als vooraf. Nadien kunnen ze ook nog wat blijven naborrelen in de bar.

Een andere mogelijkheid is een buyout van enkel de 39 kamers, zodat alles op de benedenverdieping toegankelijk blijft voor de mensen die van buitenaf komen.”

HB: Vanwaar komt de inspiratie?

MVH: “We vonden dat eigenlijk al altijd een troef die we konden uitspelen. Maar wanneer mensen effectief kwamen informeren om hier een huwelijksfeest te organiseren, waren we in het begin toch een beetje sceptisch, in de zin van: hoe gaan we dat aanpakken, want we hebben dat nog nooit gedaan?

Zo zijn we in contact gekomen met evenementenbureaus, die ons vlot konden helpen met de decoratie, met de keuze van een DJ, enz. Mits de juiste connecties probeer je de formule dan toch maar eens uit. Zodoende had op 14 mei vorig jaar onze eerste buyout plaats en die is ons zo goed bevallen dat we dat concept nu vaker willen laten terugkeren.”

Ruimtes perfect geschikt

HB: Hoeveel buyout evenementen heeft hotel FRANQ inmiddels achter de rug en wat staat verder op het programma?

MVH: “Vorig jaar zijn er twee volledige buyouts geweest. Uiteraard doen we vaker buyouts van bijv. enkel de kamers of alleen het restaurant. Dit jaar was er vorige maand (augustus) een huwelljksfeest en volgt er dit najaar alvast één volledig bedrijfsevenement. Deze mensen willen hier de afsluiting van het boekjaar fêteren. Ze komen overnachten, dineren en dansen. Het concept begint almaar meer in trek te komen omdat je letterlijk de sleutel kunt geven en zeggen: het hotel, het restaurant met Michelinster zijn van u! Dat is wel uniek.”

HB: Zult u met dat concept dan geen andere hotels inspireren?

MVH: “Jawel, maar als je kijkt naar onze conceptcollega’s, dan hebben die vaak +100 kamers en dat moet het al over een heel grote organisatie gaan. Als je bijv. 140 kamers in buyout hebt, dan wil dat ook zeggen dat je bij dubbele bezetting voor 280 personen moet instaan. Wij hier met onze 39 kamers kunnen dat perfect aan. De ruimtes zijn aan elkaar gewaagd of vullen elkaar aan. In een groter hotel ga je altijd een discrepantie hebben, denk ik.”

HB: Vindt het hotel voldoende personeel wanneer het ineens zo’n dag volle bak is?

MVH: “Wij hebben ons vast personeel, maar wij werken ook veel met flexi-jobs, stagiairs en studenten. Bovendien kunnen wij altijd een beroep doen op externe firma’s, voor bijv. een mise-en-place of een andere specifieke taak.”

HB: Kunt u prijsmatig een indicatie geven van wat zo’n buyout kost?

MVH: “Elke offerte begint van nul en wordt op maat gemaakt. De uitwerking gebeurt à la carte, afhankelijk van het gekozen pakket en de persoonlijke eisen die er worden aan toegevoegd. Er zijn zoveel factoren waarmee rekening dient te worden gehouden dat het bijna onmogelijk een soort standaardprijs kunt bepalen. Onder meer zijn er de seizoenen: net zoals bij gewone reservaties zijn de overnachtingstarieven hoger in het hoogseizoen. Maar wanneer je het allemaal uitrekent om met een groep op verplaatsing te gaan, kom je makkelijk aan een vergelijkbaar bedrag. Ik heb ook al frequent mensen bij een huwelijksfeest horen zeggen dat het om een goed pakket gaat. Aan geïnteresseerden geef ik het advies: contacteer voor info en prijzen het hotel via 0032 (0)3 555 31 80 of sales@hotelfranq.com.”

HB: Kan zo’n buyout ook gerealiseerd worden voor gezelschappen van minder dan 80 personen?

MVH: “Als er een aanvraag binnenkomt waarbij we het gevoel hebben aan het maximaal aantal couverts te zitten dat we kunnen runnen – bijv. een aanvraag van een bedrijf voor laat ons zeggen 24-25 personen, terwijl dat aantal normaal individueel varieert van 34 tot 40 per avond – dan weten we dat we dat we de initiatiefnemers eerder een buyout gaan proberen te verkopen, omdat hun invités dan echt apart zitten en daarbij nog meer individuele gasten kunnen uitnodigen. Samen kan iedereen dan rustig tafelen en genieten van de ervaring.”

Nieuwe initiatieven voor teambuilding

HB: Hoe wilt u dat product straks nadrukkelijker in de markt zetten? Zult u bijv. ook zelf bedrijven aanschrijven?

MVH: “Dat laatste zijn wij van plan in de loop van dit najaar. We pakken uit met een aanschouwelijk dossier vol foto’s. Er stond eerder al een landingspagina op de website, maar die was nog beperkt tot het essentiële.

Los daarvan: dit najaar verbreden we ook ons pakket met initiatieven die geschikt zijn voor de bedrijfswereld en dan vooral voor teambuildings. Zo lanceren we een interactieve wine tasting.”

HB: Kunt u tot slot de buyout formule van hotel FRANQ taxeren met enkele rake woorden.

MVH: “Buyout is keyboard luxe beleving, intiem, puur en heel persoonlijk. This is what you get! We zetten dan wel het meubilair weg en via evenementenbureaus zorgen we voor alles – indien nodig zelfs green walls en actrices die rondlopen – maar in normale omstandigheden leveren we een no-nonsense verhaal af. Met het slapen op luxeniveau en het eten op sterrenniveau is echt sprake van een uniek concept!”

Tekst: Daniel Steevens – Foto’s: Hotel FRANQ/Studio-Aline-Friant-Hoste