Site pictogram Hotel Business

‘Meet me Upstairs’

Ga je mee ‘naar boven’ is geen onbeleefde vraag meer in Oostende. Sinds kort opende er immers het ‘Upstairs Hotel’ en het is nu al ‘thé place to be’ voor citytrippers, wereldreizigers, artiesten, creatievelingen, maar ook voor de buurman om de hoek, zoals dat heet. Upstairs ligt niet alleen pal bij de dijk, maar ook in het bruisende centrum van de stad. Dé uitvalsbasis voor een perfecte getaway.

“Upstairs” is vroeger gekend als het ‘Royal Astor Hotel. Een art-deco tempel die de tand des tijds heeft doorstaan en hoofdzakelijk een Brits publiek aantrekt op basis van volpension- formules. Tot de verdienstelijke ondernemer Xavier Vercaemst in december 2017 het pand koopt, stript en dankzij de kruisbestuiving met zijn vennoten en marketingteam onder leiding van Tomas Sergeant er een hippe ‘look and feel’ aan geeft. Van een metamorfose gesproken! Zo past het complex perfect binnen de C-Hotels Group. En dat er nood is aan een nieuwe hotelbeleving is duidelijk. De mosterd haalt men een beetje in alle grootsteden, zoals bv New York. Er wordt veel gewerkt met hout, staal, groen en baksteen. Het ‘onafgewerkte’ creëert bewust een losse, nonchalante urban sfeer. Het complex heeft een knus terras, restaurant, een gemeenschappelijke lounge, 3 afgesloten meeting- en event rooms, maar dé blikvanger is toch wel ‘ the Pitt’, een zitkuil in het vroegere zwembad. Een felgele glijbaan legt speels de link naar vroeger. Vooral het open karakter van het hotel valt meteen op. Iedereen is van harte welkom in de gemeenschappelijke ruimte voor een robbertje tegen de boksbal, een partijtje pingpong of om te gamen. Maar net zo goed om een krant te lezen bij een kop koffie. Upstairs biedt daarenboven de mogelijkheid om 24/24 te communiceren met de balie en dit langs alle kanalen: telefoon, sms, Facebook, mailverkeer enz. En het hotel zet ook in op live interactie langs creatieve projecten. Zo biedt men ruimte aan jonge mensen om zich op scheppende wijze uit te drukken. Tijdens het tekenfestival ‘Drawing Days’ was de bekende karikaturist Stijn Felix in huis. En bij het Filmfestival bood Upstairs onderdak aan de acteurs van de film ‘WIJ’.

Concepthotel

Skinn Branding Agency Brugge en ArQ architectuur – interieurdesign in Oostende hebben het concept van ‘Upstairs’ mee bepaald. Heel typerend daarbij is dat de beleving wordt doorgetrokken naar alle 96 kamers. Daarvan zijn er diverse types op ‘maat’: S, M, L en XL. De ‘Penthouse’ kamers, beter bekend als ‘The Roof’, zijn drie suites aan de voorzijde van het hotel met zicht op zee vanaf een zonneterras! Het concept is geïnspireerd op wereldsteden zoals New York. Denk bv aan de gele accenten die steeds terugkomen. Elk verdiep heeft zijn eigen stijl. Het zit werkelijk in de meest speelse details. Van graffiti gespoten kamernummers over de specifieke quotes aan de muur , de vintage cityelementen in meubilair en verlichting, een microtuintje, tot het infomapje in krantvorm toe, dat driemaandelijks verschijnt en ‘achteloos’ lijkt achter gelaten op het bureautje. Elke kamer heeft een eigen wifi access point, die zorgt voor een supersnelle verbinding. Vooral belangrijk voor de jongere bezoekers en hun social media. Er is tevens interactieve HD-tv. Leuk is dat de muziek van ‘Upstairs’ via een eigen playlist komt, die je eenmaal terug thuis, op Spotify terugvindt. Sommige kamers hebben een boksbal als attribuut, andere een zitzak of een platendraaier, een hoger of lager plafond. Er is city- and seaview in bepaalde kamers. De XL heeft 2 dubbele bedden. Alle bedden zijn Jaritex boxsprings met hoogwaardige matrassen. De regendouches krijgen witglanzende metrotegels. Men heeft duidelijk gewerkt op maat van het gebouw.

Doe-het-zelf

De bar en het restaurant wordt uitgebaat door ‘Jilles Beers and Burgers’. Men voert een ‘streetwise’ wereldkeuken, cocktail- en bierbar. Er is een ontbijt- en lunchbuffet, ’s avonds eet je à la carte. Leuk is een zgn. ‘pittapakket’ (do-it-yourself) of de signature pizza’s, om maar iets te noemen. In de kamerprijs is geen ontbijt inbegrepen. Maar dat hoeft dus geen probleem te zijn, gezien Jilles in huis is.

Intussen waait de nieuwe wind van C-Hotels Group verder. Zo worden intussen 9 hotels aangestuurd vanuit Oostende, waar de groep zijn uitvalsbasis heeft en naast de marketing en IT het beleid uitstippelt. Dat zulks Xavier Vercaemst geen windeieren legt, mag duidelijk zijn. Het werk van de dynamische ondernemer is in september jl terecht bekroond met de driejaarlijkse West-Vlaamse toerismeprijs als beste toeristische ondernemer.

Auteur: Jempi Welkenhuyzen – foto’s: C-Hotels Group

Mobiele versie afsluiten