Mövenpick is ‘Made in Switzerland’. Het was de Zwitserse ondernemer Ueli Prager (1916-2011) hiermee die in 1948 een nieuw hospitalityconcept ontwikkelde. Daarbij lag de klemtoon op indulgence (ofte verwennerij) en dan zeker wat betreft het culinair gebeuren. Vandaag zijn er 119 Mövenpick Hotels & Resorts die verspreid liggen over zowat de hele wereld en in de eerstkomende twee jaren worden er nog eens 50 gepland, waaronder de eerste Mövenpick in België. Mövenpick is (sinds 2018) een brand van horecagroep Accor.
De viering staat duidelijk in het teken van het cijfer 50. Alle gasten die een verblijf in een Mövenpick boeken voor 2023, krijgen een cadeau van €50 om er te spenderen aan food & beverage-indulgence. De periode waarin daarvoor kan geboekt worden, duurt ook al 50 dagen, is net begonnen en sluit af op 5 juni 2023. Let wel: de aanbieding geldt enkel voor de Mövenpicks in Zwitserland, Duitsland, Hongarije, Kroatië en Nederland.
Bij onze noorderburen zijn er met name 3 vestigingen: Mövenpick Hotel Amsterdam City Center, Mövenpick s’ Hertogenbosch en Mövenpick Hotel The Hague. Op ons grondgebied is het met andere woorden nog even wachten. De opening van de eersteling, Mövenpick Brussels Airport, staat voorlopig aangekondigd voor de eerste maanden van 2024.
Rolmodel
Het ontstaan van Mövenpick dient natuurljk in zijn tijdscontext geplaatst te worden. Een echt meerwaarde bieden, een bijdrage zelfs tot het welzijn van de gasten was op dat ogenblik, kort na afloop van WO II, een spreekwoordelijk gat in de markt.
De eerste vestiging kwam er nabij de luchthaven van Zürich. Vooral het voedselconcept – snel, maar toch hoge kwaliteit – zou als voorbeeld voor vele andere hotelketens dienen. Toch slaagde Mövenpick er in een zekere voorsprong te houden. In de hotels & resorts die er later bijkwamen, werden de hospitality en de keuken almaar verfijnd. Van enige stilstand of verstarring is nooit sprake geweest.
Ook de thema’s design, duurzaamheid en grote aandacht voor het eigen personeel zijn al vele jaren inherent aan de bedrijfsvoering van de Mövenpicks.
Midden-Oosten
Voor het eerste hotel buiten de Zwitserse landsgrenzen viel de keuze op Caïro. Mövenpick heeft tijdens de jaren ’90 vooral een schaalvergroting doorgevoerd in het Midden-Oosten.
De jongste jaren vallen vooral een aantal nieuwe vestigingen op in Centraal-Europa, met name Mövenpick BalaLand Resort Lake Balaton (met aangrenzend waterpark en met uitgebreid wellnessgedeelte) in Hongarije en het Mövenpick Resort and Spa Fruske Terme, dat omringd is door het Fruska Gora National Park in Servië. Het Mövenpick Hotel Wroclaw (Polen) en Mövenpick Resort Split (Kroatië) zijn resp. geprogrammeerd in 2024 en 2025. Andere nieuwe markten voor de elegante, tijdloze hotels van Mövenpick worden onder meer Azerbeidzjan en Armenië. België dus ook. Moederland Zwitserland krijgt er op zijn beurt 2 gloednieuwe Mövenpick-hotels bij. En om in de logica van de 50 te blijven: tussen nu en eind 2025 worden er in totaal 50 extra Mövenpicks Hotels & Resorts geopend.
Auteur: Daniel Steevens