Hotelstars Union (HSU) biedt sinds 2009 een geharmoniseerd hotelclassificatiesysteem met gemeenschappelijke criteria en procedures in de deelnemende landen. HSU streeft naar een uniform en transparant classificatiesysteem voor de consument binnen de 21 deelnemende landen.
Sinds 2014 wordt het pakket criteria om de 5 jaar herzien in samenwerking met alle HSU-lidstaten, die samen meer dan 22.000 geclassificeerde hotels en meer dan 1,2 miljoen geclassificeerde kamers vertegenwoordigen. Thierry Lemahieu, ondervoorzitter Horeca Vlaanderen en bestuurslid binnen HSU namens de Belgische Horecafederaties en Brussels Hotel Association legt uit waarom deze 5-jaarlijkse herziening noodzakelijk is: “De hotellerie is in permanente evolutie en moet inspelen op de noden van de gasten. We merken verschillende tendensen zoals een grotere aandacht van overheid en gasten voor verduurzaming, alsook een moeilijke arbeidsmarkt en uiteraard een indrukwekkende evolutie in de digitale wereld. Het is dan ook de taak van HSU om deze criteria te toetsen aan deze evoluties en indien nodig aan te passen.”
HSU had 4 grote doelstellingen voor ogen. Eerst en vooral de vereenvoudiging en vermindering van het aantal criteria, de versterking van de basisservices, de integratie van duurzaamheid en technologische ontwikkelingen en tot slot de aanpassing van arbeidsintensieve criteria aan de veranderende werkomgeving.
We stellen eerst en vooral een daling vast van 247 naar 239 criteria door het samenvoegen van kleinere criteria en het volledig schrappen van andere. Er zijn echter ook nieuwe criteria geïntroduceerd. Sommige zullen zwaarder doorwegen in de te behalen puntendrempel zoals o.a. de vereisten in de receptie en de grootte van de kamers. Ook duurzaamheid en de technologische (digitale) ontwikkelingen werden meegenomen.
Deze herziening richt zich meer op de functie achter elk criterium in plaats van alleen op de hardware. Meer relevante criteria en open geformuleerde eisen, die meer ondernemingsvrijheid moet toelaten binnen het systeem om aan nieuwe trends en gastverwachtingen te voldoen.
De puntendrempel(s) per categorie blijven behouden.
Concreet: als uw hotel gaat voor een 4-sterren classificatie dan moet het voldoen aan de 91 ‘verplichte’ criteria in de lijst en krijgt daarvoor 229 punten. Daarbovenop moet uw hotel nog voldoen aan extra criteria die 181 punten opleveren, dus een totaal van 410 punten. Wenst u een ‘superior’ classificatie erbij dan moeten nog eens 200 extra punten worden behaald in de optionele criteria.
Volledig geautomatiseerde check-in/check-out mogelijk voor 1- en 2-sterrenhotels
Meest significantie wijziging is alvast het pakket nieuwe criteria met betrekking tot de bemanning van de receptie en de invoering van de volledig geautomatiseerde check-in/check-out (CI/CO).
Er is met de vermindering van de aanwezigheidstijden duidelijk rekening gehouden met veranderingen in de arbeidsmarkt, met name het tekort aan personeel, een problematiek die de laatste maanden voor veel collega’s in de hotellerie voor uitdagingen zorgde.
Nieuw is dat voor de 1- en 2-sterrenhotels een volledig geautomatiseerde check-in/check-out mogelijk is vanaf 2025. Ook voor 3-sterrenhotels kan een 8 uur aanwezigheid in het hotel worden aangevuld met een 24-uur self check-in/check-out. Hiermee duidelijk ingespeeld op de moeilijke arbeidsmarkt.
Met dezelfde problematiek in gedachte zijn ook de eisen voor hotelrestaurants versoepeld, met name voor 4-sterrenhotels, door de verplichting van minimum vijf openingsdagen te schrappen en de hotels zelf het aantal openingsdagen te laten kiezen. Van 1* tot 4* wordt dus het aantal dagen dat het restaurant geopend moet zijn, niet meer gespecificeerd, maar moet op de website worden vermeld op welke dagen het restaurant open is. Voor de categorie 5* moet het restaurant nog steeds zeven dagen per week open zijn.
Het nieuwe systeem weerspiegelt ook het beginsel van duurzaamheid, met inbegrip van de schrapping van enkele criteria om milieuredenen en in afwachting van verplichtingen uit hoofde van de EU-verordening m.b.t. verpakking en verpakkingsafval. Artikelen zoals naaigerei en schoenpoetssets zijn niet langer noodzakelijkerwijs aanwezig in de kamers. Het aantal kosmetische producten per kamer is verminderd. Schrijfgerei en een blocnote zijn niet langer een must in de categorieën 3* tot 5, maar kunnen optioneel in alle categorieën worden aangeboden. In plaats van de nieuwe aanschaf van matrassen en kussens, ligt de focus nu op het reinigen van de hoezen, kern van de matrassen en de kussens om de levensduur te verlengen. In de toekomst zal elke hotelwebsite, van categorie 1 tot 5*, verplicht zijn om informatie over het openbaar vervoer op de website te vermelden. Hotels krijgen ook extra punten voor het aanbieden van een veilige fietsenstalling of het meten van hun ecologische voetafdruk volgens internationale normen (HCMI – Hotel Carbon Measurement Initiative).
Tot slot een kort overzicht met enkele ‘versoepelingen’. Deze zijn vanaf 2025 niet meer verplicht: tweetalige medewerkers (2), wake-up service (1 en 2), audio of multimedia entertainment (3 tot 5), schrijfblok en pen (3 tot 5*) .
Let op, sommige criteria worden strikter (lees verplicht): babybedje op aanvraag (alle hotels), geluidsabsorberende deuren of dubbele deuren (5), shampoo (1), allergenen-friendly producten (1* tot 5), tweetalige website met up-to-date informatie (1 en 2*), …
What’s next ?
“Deze nieuwe criteria worden de volgende maanden in de verschillende regio’s besproken met BHA en de andere Horecafederaties en worden in samenwerking met de overheden verwerkt in een nieuw ‘logiesdecreet’. Doelstelling is dat deze vanaf begin 2025 worden toegepast,” aldus Thierry Lemahieu.
Op de vraag of hotelsterren nog nut hebben in deze digitale wereld, antwoordt Thierry Lemahieu positief. “Allereerst is het voor consumenten nog steeds belangrijk om het comfortniveau van hotels te kunnen vergelijken op basis van ‘objectieve’ criteria. Het is een transparant systeem voor zowel consumenten als hoteliers. HSU werkt momenteel hard om de HSU sterren op de reserveringsplatformen van de OTA’s te laten opnemen. In tegenstelling tot merkenhotels die meestal al een duidelijk idee geven van het te verwachten comfortniveau hebben onafhankelijke hoteliers nood aan een duidelijk systeem dat het comfortniveau van hun hotel bepaalt. Voor veel hotels is het een internationale ‘trademark’ of ‘branding’.”
De volledige lijst met officiële criteria voor de classificatie zullen worden gepubliceerd op ww.hotelstars.eu
Geïnteresseerde hotels hebben toegang tot een digitale testclassificatie op www.hotelstars.eu/service/testclassification/
Tekst Alexander Dupont