Site pictogram Hotel Business

Pillows Grand Hotel Place Rouppe

De officiële en al lang verwachte aankondiging dat Sandton Grand Hotel Reylof in Gent komende zomer 3 maanden sluit voor een volledige renovatie in het kader van een omvorming tot Pillows Grand Hotel Reylof, was een reden om een bezoek te brengen aan het kleinere en ook recent tot Pillows gerenoveerde boetiekhotel Pillows Grand Hotel Place Rouppe. 

Na de succesvolle start van dit splinternieuwe hotelconcept in Nederland met vestigingen in Zwolle en Amsterdam, opende Pillows Hotels – dat deel uitmaakt van International Hotel Management Group met als Managing Director Rogier Braakman – begin september 2017 een eerste Belgische hotel in onze hoofdstad. Pillows Grand Hotel Place Rouppe verwelkomt gasten in een uniek hotelconcept waar luxe gelijk staat aan overnachten in een prachtig hotel dat het karakter uitdraagt van een groot woonhuis en waar charme en warme ambiance elkaar vinden.

Het Rouppeplein ligt dichtbij het historische centrum van Brussel, op wandelafstand van Brussel Zuid en van de Grote Markt, en telt een aantal hotels, maar is in de horecawereld vooral bekend omwille van het wereldbekende sterrenrestaurant ‘Comme chez Soi’. Pillows Grand Hotel Place Rouppe is gelegen in dezelfde hoek van het plein.

Pillows Hotels is een collectie van luxe comfortabele hotels in monumentale en bijzondere panden, waar het uitgangspunt is om gasten te verrassen en te inspireren. Het concept van Pillows Hotels is ontstaan vanuit de gedachte en overtuiging dat een hotel geen kamerfabriek mag zijn, maar een community waar gasten in een persoonlijke en authentieke omgeving verblijven. Waar de gast zelf bepaalt wanneer hij eet en waar hij de keuze heeft van een volledige maaltijd tot kleine gerechtjes, en meerdere (gezonde) tussendoortjes gedurende de hele dag of nacht.

Een ‘home away from home’ ervaring

Vergeet de traditionele hotelreceptie met incheckbalie. In het Pillows Grand Hotel Place Rouppe word je bij aankomst direct met een drankje gezellig ontvangen bij de centrale welkomsttafel in The Living of in The Lounge, zoals je dat thuis zelf ook zou doen met gasten. Zo krijgen de gasten even de tijd om te bekomen van de reis, en kunnen ze desgewenst op een gemoedelijke manier meer info krijgen over evenementen of interessante plekken om te bezoeken in de Belgische hoofdstad. 

Dat huiselijke gevoel zet Pillows Hotels verder voort door zijn bezoekers ook te verwennen met clockless eating. Als gast bepaal je zelf wanneer je eet, de hele dag en nacht door, van kleine tussendoortjes tot volledige maaltijden. ,”Je hebt te maken met gasten die vanuit andere tijdzones en andere culturen komen, en soms midden in de nacht arriveren”, aldus hotelmanager Nikolaas de Boodt ,,Die willen nog een fatsoenlijke maaltijd nuttigen, en niet enkel de mogelijkheid hebben tot het nemen van een lichte snack. Dat zie je bij veel hotels en dat vinden we echt een gemiste kans.” Dus wordt het personeel getraind om een warme maaltijd te kunnen bereiden. ,,Niet de restaurantgerechten, maar wel een goede maaltijd. We willen onze gasten een waar home away from home-gevoel bezorgen in een charmante en tegelijkertijd luxueuze sfeer middenin het drukke Brussel.”

The Living: het kloppende hart van het hotel

The Living, Winebar & Lounge weerspiegelt de filosofie van het Pillows Grand Hotel Place Rouppe tot in de kern. Ontvangst, ontspanning in de lounge en eten en drinken in de Domestic Kitchen en Bar lopen hier naadloos in elkaar over en dit 24/7. Ook de kenmerkende stijl van het interieur valt op: ingetogen chique materialen, gezellige zithoekjes en een prachtige open haard. Daarnaast kunnen de hotelgasten de klok rond genieten van een lekker glaasje wijn, een snelle lunch of een lokale specialiteit. Hotelmanager Nikolaas de Boodt licht toe: “Om het extra gezellig te maken, organiseren we iedere week van maandag tot en met donderdag een Chef’s Table’, waarbij gasten de mogelijkheid krijgen om plaats te nemen aan de grote tafel waar onze chef hen verwent met gerechten bereid met dagverse regionale producten. We hebben immers behoorlijk wat gasten die op hun eentje zijn, en het is voor velen leuker om met anderen te dineren en ervaringen uit te wisselen, dan helemaal alleen aan tafel te zitten”.

Op het menu: eigentijdse gerechten, met vooral groenten en fruit uit de streek of lokale specialiteiten. De keuken wordt geleid door chef-kok Trung Hoang-Dat (°1979). Na zijn opleiding aan Hotelschool Spermalie te Brugge, verdiende deze West-Vlaamse chef zijn sporen onder andere bij Alain Ducasse in The Dorchester 3* in Londen, Va Doux Vent 1* in Ukkel en La Durée 2* in Izegem. Trung Hoang-Dat is heel enthousiast over het concept, waar hij een ongecompliceerde en toch verfijnde keuken aanbiedt: “ We trekken voluit de kaart van lokale traditie, maar wel met een knipoog naar de kosmopolitische wereld, en met heel veel aandacht voor foodpairing.”

Een oase van rust

Geheel volgens het luxe boutique-concept komen persoonlijke service en elegant design ook samen in de 43 unieke kamers en luxesuites van het hotel. Alle hotelkamers lijken op maat gemaakt en voelen persoonlijk aan, terwijl ze ook stuk voor stuk pure klasse uitstralen met veel licht, luxueus bedlinnen, ultra-comfortabele bedden én stilte. Nikolaas de Boodt vertelt: “In hun kamer moeten klanten tot rust kunnen komen en daarom besteden wij veel aandacht aan details. Zo is er een leeslampje aan het bed, zijn er comfortabel hoofdkussens en heel zachte lakens.” En of de klanten tevreden zijn ? Nikolaas De Boodt: “Wij scoren hoog op Tripadvisor, en dat is ook te zien aan de stijgende bezettingsgraad, waar we zowel een groei zien bij business als leisure gasten. Ook het feit dat gasten terugkomen na een eerste ervaring, is een goed teken aan de wand.”

Overige faciliteiten

Nog in de loop van het voorjaar zouden de hotelbezoekers nog meer luxegevoel moeten kunnen ervaren in de ruimten voor wellness en fitness, met een sauna en relaxruimte, een hammam en een vertrek voor beautybehandelingen en massages, gelegen ondergronds op -2.

Een andere specifieke voorziening in het Pillows Grand Hotel Place Rouppe zijn de 2 Salons. Kleine groepen van 10 tot 20 personen kunnen deze reserveren voor Private Dinings. Verder doen deze ruimtes ook dienst als vergaderfaciliteit met hoogwaardige audiovisuele apparatuur, zoals een groot tv-scherm met draadloze verbinding, soundbar en aansluitingen voor laptops. 

Er is eveneens mogelijkheid tot parkeren in een ondergrondse garage op wandelafstand van het hotel.

Nikolaas De Boodt leidt in Pillows Grand Hotel Place Rouppe een team van 22 FTE. Hij gradueerde in Management, Recreatie en Toerisme in Kortrijk, en begon bij de groep Accor via night-audit en nadien Front Office Manager (FOM) in Sofitel Gent Belfort, FOM in Novotel Gent Centrum, waarna hij de overstap maakte naar Sandton Grand Hotel Reylof Gent, waar hij 3 jaar FOM was. Na een korte tussenstap als FOM in Hotel Mercure in Roeselare, trok hij terug naar de groep Sandton als hotelmanager van het Sandton Hotel Broel in Kortrijk, waarna hij na de stopzetting van het hotel hotelmanager werd van Sandton Brussels Centre, nadien van Sandton Pillows Brussel, dat na een renovatie die duurde van begin juli tot begin september Pillows Grand Hotel Place Rouppe geworden is.

Auteur: Piet Desmyter – Foto: Pillows

Mobiele versie afsluiten