Naar jaarlijkse gewoonte publiceren verschillende vakmagazines zoals Hotels (USA) en Voyages d’Affaires (Frankrijk) en onderzoeksbureaus zoals MKG (Frankrijk) een jaarlijkse rangschikking van de belangrijkste hotelgroepen wereldwijd. Om enigszins correct te kunnen vergelijken gebeurt dit op basis van het aantal kamers in het netwerk. We stellen lichte verschillen vast tussen de verschillende ‘rankings’, voornamelijk door het tijdstip van opmaak of verschillende methodologieën. Een analyse…
2023 werd gekenmerkt door een moeilijke economische ‘post-covid’-setting met stijgende ontwikkel- en bouwkosten, ontsporende inflatie en dito loonkosten. Desalniettemin stellen we bij de top-10 van hotelgroepen wereldwijd stevige groeicijfers tot 12,72% vast in 2023.
We kunnen een aantal trends vaststellen die bij alle hotelgroepen vergelijkbaar zijn. Eerst en vooral een klimaat van overnames en strategische partnerships; een trend die ook in 2024 nog merkbaar is. Zo deed Choice Hotels een vijandig overnamebod van 7,2 miljard $ op Wyndham Hotels, dat het in maart dit jaar terugtrok. Strategische partnerships zagen we eerder tussen Lindner Hotel groep en Hyatt en recent nog een partnership tussen het Duitse Novum Hotels en IHG, waarbij deze laatste haar netwerk in Duitsland verdubbelt van 100 naar 200 hotels en het gecombineerde merk ‘Holiday Inn – the niu’ gelanceerd wordt.
Hotelgroepen zetten in op de luxe- en lifestylesegmenten
Alle grote hotelgroepen hebben sterk ingezet op hun aanbod in het ‘luxe en lifestyle’-segment. De Europese gigant Accor heeft in 2023 zelfs haar groepsstructuur opgesplitst om een aparte entiteit rond deze segmenten te vormen en deze wordt rechtstreeks geleid door Sebastien Bazin.
Verder zien we een de groei van de vele ‘Collection-brands’. Deze collecties of ook wel ‘soft -brands’ genoemd, brengen onafhankelijke hotels in het systeem van een grote hotelgroep (distributie, sales & marketing, aankoop, …) zonder de kernidentiteit van deze hotels te veranderen. Hotels behouden ook hun commerciële naam en worden een ‘member of the X Collection’. Dit geeft de mogelijkheid om het netwerk snel te ontwikkelen met een win-win voor beide partijen. Steeds meer zien we partnerships opstarten binnen deze collecties zoals: Curio & Tapestry Collection (Hilton), Autograph Collection (Marriott), MGallery en Handwritten Collection (Accor),….
Behalve de creatie van de vermelde ‘Collection brands’ constateren we ook een explosie van nieuwe hotelmerken en concepten bij zowat alle groepen. Nu merken we dat de uitrol hiervan meer en meer effect heeft met o.a. de lancering van het merk Greet (Accor) en Voco (IHG) in onze kontreien. Tot slot zien we dat heel wat hotelgroepen de laatste jaren merken hier introduceren nadat ze eerder in de USA of andere continenten een stevig netwerk hebben uitgebouwd, zoals Residence Inn, Four Points Express by Sheraton (Marriott) en Voco (IHG).
Ook heel wat ‘middelgrote’ en ‘kleinere spelers’ zetten sterk in op de uitbreiding van hun netwerken zoals B&B, Citybox, Motel One….
Nieuw versus reconversie
Omwille van hoge rentetarieven en hogere bouwkosten zijn veel hotelbedrijven op zoek naar een ontwikkelingsoptie die kosten-effectiever en tijdsefficiënter is dan nieuwbouw. De drang naar een snelle groei van de hotelgroepen maakt dat reconversie een belangrijk deel van de nieuwe projecten vertegenwoordigt. Eén van de belangrijkste voordelen van een reconversie is de mogelijkheid om bestaande bouwstructuren opnieuw te gebruiken en aan te passen voor een nieuw hotelobject, waardoor nieuwbouwkosten worden geëlimineerd. Als men bijvoorbeeld een oud kantoor- of bedrijfsgebouw omzet in een hotel, kan de investeerder geld besparen op materialen, arbeid en lange bouwtijden. Enkele lokale voorbeelden van reconversies van kantoorgebouwen in België : the Hoxton, the Mix en Standard Hotel in Brussel en CityBox in Antwerpen.
#1 Marriott International
Marriott International leidt de ranking en is sinds de overname van de Starwoord Group in 2016 de grootste hotelgroep ter wereld met meer dan 1.500.000 kamers. Er is tevens een stevige kloof van meer dan 250.000 kamers tussen Marriott en de eerst volgende groep. Het bedrijf werd in 1927 door J. Willard en Alice Marriott opgericht als familiebedrijf en heeft vandaag met meer dan 30 toonaangevende merken in 141 landen de grootste portfolio in de sector.
#2 Jin Jang International
Het laatste decennium kunnen we niet voorbijgaan aan de opkomst en steile groeicijfers van de Chinese hotelgroepen. Jin Jiang is 2de grootste groep wereldwijd in deze ranking en heeft een indrukwekkend netwerk in China. Alleen in China werden in 2023, 683 nieuwe hotels/106.463 kamers geopend volgens ‘Lodging Economics’, een Amerikaanse dataprovider voor hotelontwikkelingen. De pipeline (nvdr: bevestigde ontwikkelingen) voor de volgende jaren is eveneens indrukwekkend volgens dezelfde analisten met 871 hotels/140.116 kamers in 2024 en zo’n 955 hotels/161.162 kamers in 2025. Buiten China heeft Jin Jiang een sterke aanwezigheid via haar filialen Radisson International* en Hôtels du Louvre.
(*) Choice Hotels nam in 2022 de franchiseactiviteiten en het intellectuele eigendom van Radisson Hotels over in de Verenigde Staten, Canada, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied.
#3 Hilton
Hilton is de derde groep uit de top 3 en tevens de laatste met meer dan 1.000.000 kamers wereldwijd. Hilton bevestigde voor 2023 een groei met een kleine 400 hotels en 65.000 kamers. De pijplijn van het bedrijf is nu de grootste in zijn geschiedenis met bijna 3.300 hotels met in totaal meer dan 462.000 kamers. De collection brands ‘Curio Collection’ en ‘Tapestry Collection’ waren belangrijk in deze groei.
#4 IHG Hotels & Resorts
InterContinental Hotel Group – is de grootste Europese groep met de bekende merken Holiday Inn, Indigo en Crowne Plaza en heeft haar hoofdzetel in Windsor (UK). Het belangrijkste deel van hun netwerk of ‘geografische footprint’ ligt echter in de USA. In 2023 werden 275 hotels geopend en nog 556 getekend voor opening in de volgende jaren. Eind 2022 tekende de groep een commerciële overeenkomst waarbij IHG een licentie verkrijgt op het merk Iberostar Beachfront Resorts. Verwacht wordt dat de overeenkomst tegen eind 2025 tot 24.300 kamers in 70 hotels aan het IHG-systeem zal toevoegen. In 2023 werd het eerste VOCO hotel in België geopend. Het is dus te verwachten dat de Britse groep, de vierde grootste hotelier ter wereld, op korte termijn toetreedt tot de club van hotelgroepen met meer dan 1.000.000 kamers.
#5 H World Group Ltd
Op de vijfde plaats de 2de grote Chinese hotelgroep H World Group (voorheen Huazhu), die 31 hotel- en appartementmerken van economy tot luxe uitbaat. De geografische footprint ligt hier duidelijk in China. In 2019 kocht het voormalige Huazhu alle aandelen van de Steigenberger Hotel Group, waardoor het meteen ook vaste voet op het Europese continent verkreeg. Met een groeiratio van 12,72% in 2023 mogen we spreken van een indrukwekkend ontwikkelingsritme en het is dan ook te verwachten dat H World Group de volgende jaren verder gaat klimmen in deze wereldwijde ranking.
De merken die in China door H World Group worden geëxploiteerd, zijn onder meer Joya Hotel, Blossom House, Madison International Hotel, Crystal Orange Hotel, Manxin Hotel, Madison Hotel maar ook ibis en Mercure Hotel, via een master franchise. H World Group heeft ook co-ontwikkelingsrechten voor Grand Mercure en Novotel evenals Citadines Aparthotels.
#6 Wyndham Hotels & Resorts
Op plaats 6 staat de Amerikaanse groep Wyndham Hotels & Resorts die zichzelf graag omschrijft als de grootste hotelfranchisegever ter wereld met meer dan 9.000 hotel en 25 merken. Hun footprint is duidelijk USA, maar ze zetten hard in op een verdere ontwikkeling in Europa. Bekendste merken zijn Howard Johnson, Days Inn en Ramada en in Europa de merken Dolce, Tryp by Wyndham en Vienna House.
#7 Accor
ACCOR bevindt zich op de 7de plaats in de ranking en is marktleider in Europa. Waar de Amerikaanse groepen hun geografische footprint in de USA hebben, is Accor naast Europa ook marktleider in Asia Pacific (excl. China), Afrika – Middle East en Zuid-Amerika. Het netwerk groeide vorig jaar wereldwijd met 2,4%. Ook de pipeline is stevig uitgebouwd met eind 2023 zo’n 1.315 hotels en meer dan 224.000 kamers. 43% van die toekomstige ontwikkeling situeert zich in Europa.
#8 Choice Hotels
8ste plaats is voor Choice Hotels, die net als Wyndham ook een pure hotelfranchisegever is. Opmerkelijk is dat Choice in 2023 een agressief overnamebod deed op haar grotere concurrent Wyndham voor 7 à 8 miljard USD. Na een strijd van meer dan een jaar met verschillende weigeringen vanwege de aandeelhouders van Wyndham heeft Choice begin dit jaar haar bod ingetrokken. Bij Choice ligt het grootste deel van het netwerk in de USA. Amper 5,6% ligt in Europa, Afrika en het Midden-Oosten.
#9 BTG Hotels Group Ltd
Op nummer 9 in deze lijst staat de 3de Chinese groep, namelijk BTG Hotels Group. Het bedrijf is voornamelijk actief in China (o.a. Home Inn) en is actief in hotel- en restaurantmanagement, ontwikkeling van toeristische producten en ook in de dienstensector.
#10 Best Western Hotels
Best Western Hotels – BWH op plaats nummer 10. Als enige groep stellen we een achteruitgang vast in zowel het aantal hotels en als het aantal kamers. Onder CEO David Kong werd in 2019 de groep Worldhotels gekocht en in de voorbije jaren werd het aantal merken en concepten stevig uitgebreid met het oog op een significante groei. Echter moet BWH vaststellen dat de verhoopte groei momenteel nog niet werd gerealiseerd.
door Alexander Dupont