Sterk gepersonaliseerde service is de belangrijkste onderscheidende factor voor reisadviseurs, blijkt uit het rapport Tailor-Made Touch or Digital Efficiency? van hotelgroep Accor. Het rapport Tailor-Made Touch or Digital Efficiency? van hotelgroep Accor bespreekt strategieën, technologieën en trends die van invloed zijn op reisadviseurs. Het blijkt dat een persoonlijke benadering en het koesteren van relaties belangrijker is dan de digitale transformatie die de branche doormaakt. Intermediaire modellen zullen nooit het niveau kunnen bereiken die een persoonlijke benadering wel kan.
Technologie vs. mens
Het rapport richt zich op de Europese markt en schetst hoe de coronapandemie de transformatie van het reisagentschap heeft versneld, met name binnen de digitale technologie, waarbij veel belangrijke spelers zich richten op het transformeren naar platformbedrijven of b2b-technologie leveranciers.
Hoewel het rapport het idee ondersteunt dat technologie – van berichtenplatforms tot betalingen en kunstmatige intelligentie – de beste vriend kan zijn van reisadviseurs en hen kan helpen hun capaciteit te optimaliseren, stelt het met name dat de sleutel tot succes zit in het vermogen om direct in contact te komen met klanten en de persoonlijke service te bieden die reizigers verwachten.
Saskia Gentil, SVP Sales Europa & Noord-Afrika bij Accor: ‘Consumenten waarderen het steeds meer als reisagenten de organisatiestress wegnemen en de reis afstemmen op hun voorkeuren door elk detail flexibel in te plannen en de geruststellende aanwezigheid te zijn die eventuele problemen kan oplossen. Als je dit als bureau kan, heb je een concurrentievoordeel ten opzichte van de puur digitale platforms. Het stelt je in staat om verwachtingen te overtreffen en een emotionele band op te bouwen. Natuurlijk speelt digitalisering een belangrijke rol, maar technologie moet hierin een ondersteunende rol hebben.’
Netwerk ter plekke
Het rapport stelt dat het van vitaal belang is dat reisagenten de steeds veranderende wensen van reizigers begrijpen. Van de populaire bestemmingen tot langetermijntrends, zoals slow travel, wellness en duurzame reizen. Ze moeten zich niet alleen bewust zijn van die ontwikkelingen, maar ook beschikken over een netwerk en lokale kennis om klanten relevante opties aan te bieden. Partners ter plekke die hun lokale kennis en expertise kunnen delen en de taal spreken, zijn van het grootste belang, naast de omvang en verscheidenheid van het reisaanbod.
Het rapport, dat verder ingaat op onderwerpen als AI, cryptocurrency, de metaverse en de topbestemmingen van 2023 kan worden gedownload via deze link.Tailor-Made Touch or Digital Efficiency? is het eerste rapport in een serie van drie die Accor de komende maanden zal uitbrengen.