Site pictogram Hotel Business

Smart style: hotels voor reislustige, prijsbewuste millennials

Steeds meer hotelketens lanceren hippe merken die inspelen op reizigers die een gezellige no-nonsens plek willen hebben, waar ze snel kunnen communiceren en makkelijk contacten kunnen leggen. De combinatie van hedendaags designinterieur en low-cost faciliteiten zorgen voor aantrekkelijke kamerprijzen. Deze nieuwe hippe hotelformules worden ‘smart style’ genoemd: betaalbaar en design.

De nieuwe generatie reizigers zoals de millennials (twintigers en dertigers) hebben andere behoeften dan hun voorgangers. Ze liggen niet wakker van hoteldiensten of grote kamers waar ze toch geen gebruik van maken, maar willen vooral een goed bed, technologische snufjes en een hippe designlook.

Bovendien worden de gemeenschappelijke ruimten in het hotel belangrijker: de jongere hotelgasten gaan vooral voor een huiskamerconcept. En tenslotte zijn de millennials niet meer bereid om zeer veel geld aan hun hotelverblijf te spenderen. Door online kamerprijzen te vergelijken, weten ze perfect waar er ‘deals’ kunnen worden gesloten. De nieuwe generatie hotelgasten verwacht dus ‘meer voor minder’.

Next generation hotels

Met deze vaststellingen in het achterhoofd zijn de klassieke hotelketens beginnen sleutelen aan nieuwe, hippe hotelmerken die inspelen op deze millennials. Sommige ketens  lanceerden een nieuw, goedkoper merk onder een tweede naam als Canopy by Hilton, Centric by Hyatt en Radisson Red. Ook Marriott bleef niet achter en startte met de brand Moxy, terwijl Accor uitpakte met de merken Mama Shelter en Jo & Joe. InterContinental Hotels probeert het met Kimpton. Een onafhankelijke hotelketen die onmiddellijk in het ‘next generation segment’ stapte, is CitizenM.

Gemeenschappelijke ruimtes met diverse functies

Hoewel de diverse ‘next generation hotels’ diverse accenten leggen, zijn er toch heel wat gemeenschappelijke kenmerken op te noemen. Zo is de klassieke hotellobby met enkele zetels bij de meeste van deze hotels passé. In zowat alle millennials hotels heb jij nu een gemeenschappelijke ruimte waar diverse functies door elkaar lopen. Een moderne lobby is ingericht naar het voorbeeld van de hippe ‘co-working office spaces’. Zo zie je in de lobby soms nog een kleine receptie voor de weinigen die nog klassiek de hulp willen inroepen van personeel, maar vaak ook kiosken waar de reizigers zelf kunnen inchecken.

Vele hotels met een millennial mindset hanteren in de lobby ook het huiskamerconcept, met diepe fauteuils en lange tafels, waaraan je kan werken of socializen. Vaak bevindt de bar (en zelfs de ontbijtruimte/restaurant) zich ook in diezelfde gedeelde ruimte. De bedoeling is trouwens dat niet alleen hotelgasten naar de lobbyruimte komen, maar dat ook omwonenden de hoteldrempel overwinnen om zo een integratie in het lokale weefsel te bewerkstelligen.

Polyvalente medewerkers

Je zal tevergeefs zoeken naar die rare snuiter bij de ingang, ook wel portier genoemd. Een groot deel van de klassieke hotelfuncties komen in de millenniumhotels op de schop. Hotelmedewerkers worden hier eerder gastheer- of vrouw genoemd en zijn polyvalent. Ze zijn informeel gekleed en krijgen afwisselende taken. Zo mogen die polyvalente medewerkers inchecken, gasten begeleiden, drankjes serveren en noem maar op.

Breken met het traditionele restaurant

Vergeet in deze hotels ook het traditionele hotelrestaurant met afgelijnde openingsuren en een typische ‘hotelkeuken’. Een hotel met een millennial mindset creëert eerder een gezellige plek waar iedereen welkom is en waar je in een gemoedelijke sfeer iets kan eten en drinken tegen interessante prijzen. Meestal loopt het bargedeelte naadloos over in de eetruimte(s).

Door de flexibele Food & Beverage concepten kunnen de next generation hotels naast hun eigen gasten ook steeds vaker mensen uit de buurt aantrekken. Op de kaart vind je vaak gesofisticeerd streetfood, superfood en vegetarische alternatieven. Meestal stapt men in deze hotels af van het klassieke ontbijtbuffet, maar hanteert men een ‘ontbijt à la carte’ concept, dat niet zelden gans de dag door geserveerd wordt. Sommige milleniumhotels schrappen het restaurant helemaal en vervangen dit door Grab’n’ Go stations, waar de gasten een uitgebreide keuze krijgen aan meeneemeten en -drinken.

Instagrambaar interieur

Blonk het klassieke hotelinterieur vooral uit in weinig originaliteit; in een millenniumhotel is identiteit het toverwoord. De hotels hebben een hedendaags designinterieur, dat vooral origineel wenst te zijn. Vaak wordt er gebruik gemaakt van (moderne) kunst en graffiti. Industriële verwijzingen komen ook regelmatig terug. In sommige hotels vind je het onopgesmukte hotelinterieur met al dan niet echte vintagemeubelen en met gebruik van materialen als baksteen en hout.

Andere grossieren dan weer in gedurfd design. Toch is de tijd van de beroemde hoteldesigners grotendeels voorbij. Hotels met een millennial mindset worden doorgaans ingericht door lokale, onbekende ontwerpers.

Opvallend is verder de vervaging van de grenzen tussen outdoor en indoor. Denk maar aan oversized binnenhuisserres of gras en planten op de wanden. Hier bestaat een woord voor: biophilic design, dat mensen meer op hun gemak zou brengen doordat ze zich bevinden in een (kunstmatige) natuurlijke omgeving. 

Maar welk design en stijl de ontwerper ook gekozen heeft: het hotelinterieur van een millenniumhotel moet vooral instagrambaar zijn. Het is geweten dat gasten afgaan op foto’s van het interieur om een hotel te boeken. Bovendien jagen hippe gasten ook op ‘Instagram-able’ herinneringen en foto’s, die ze dan via sociale media  oploaden voor hun publiek en vrienden. Daarom vragen steeds meer hoteliers aan hotelinterieurarchitecten om hiermee rekening te houden en in het interieur te werken met eyecatchers en herkenbare stijlelementen. Voor een hotel is een interessant ‘Instagram-able’ decor en interieur een unieke kans voor promotie en marketing.

Compact chic in hotelkamer

Uit een onderzoek van Marriott naar de verwachtingen van millennials over een hotel, bleek dat de meesten niet wakker liggen van gouden kramen in de badkamer of roomservice, maar vooral een goed bed willen, technologische snufjes en een hippe designlook. De kamers in de next generation hotels zijn dan ook relatief klein, maar wél voorzien van alle nieuwe hebbedingen zoals moderne flatscreen-tv’s, usb-aansluitingen en grote regendouches.  Overbodig geachte items gaan eruit, want die nemen toch maar te veel plaats in. Zo verdwijnen kleerkasten uit de kamer, want moderne gasten zouden hun koffer toch nauwelijks uit pakken. In plaats hiervan vind je soms creatieve schappen aan de muur, die trouwens een hoger designappeal hebben dan een groot uitgevallen kast. Hetzelfde verhaal bij het klassieke bureau in de kamer, dat ook steeds meer verdwijnt. De oppervlakte van een kamer in een hip hotel is gekrompen, maar wel volgestouwd met design. Compact chic heet dat in het jargon.

DIY-technologie

Technologie zit in het DNA van the next generation hotel. Deze hippe hotels focussen op gasten die een ‘DIY’ (do-it-yourself) ervaring zoeken, waarbij technologie een zeer belangrijke rol speelt. Deze gasten vinden het vanzelfsprekend dat ze overal in het hotel gratis high-speed internet hebben, zodat ze op ieder moment ervaringen kunnen delen. Zij ademen internet en smart phone uit. Millennials gebruiken apps om online in- en uit te checken, de deur van hun kamer te openen,  muziek en foto’s te delen en de virtuele conciërge te raadplegen. Belangrijk vinden ze ook dat ze hun mobiele devices kunnen aansluiten op de aanwezige apparatuur in de hotelkamer, zodat ze ten alle tijde toegang krijgen tot hun eigen content.

Peter Van Oyen

Mobiele versie afsluiten