Sinds februari 2024 heeft Stardekk de krachten gebundeld met Lighthouse. “Terwijl Stardekk meer in de kern van het hotelgebeuren zit en de operationele kant voor zijn rekening neemt, genereert Lighthouse commerciële & data-inzichten. Zo creëren we een unieke win-win in de branche en coveren we de volledige guest journey,” zegt Stijn Provoost, Marketing Team Lead bij Stardekk, die ook de uitgebreide baseline van het Brugse IT-bedrijf verduidelijkt.
Tekst Philip Declercq
Terwijl Stardekk tot voor kort vooral op de lijn van de kleinere, onafhankelijke hotels zat, richtte Lighthouse zich voornamelijk op hotelketens. “Bedoeling van onze samenwerking is het digitaliseringsproces te ondersteunen bij aanbieders van verblijfsaccommodatie en hun facility managers de nodige support en tools aan te reiken,” zegt Stijn Provoost. Stardekk zet drie hoofdproducten in de markt. “Er is in de eerste plaats Cubilis Channel Manager, een krachtige distributietool die Stardekk-klanten kunnen koppelen aan meer dan 200 boekingskanalen, van internationale spelers (Booking.com, Expedia, Airbnb…) tot lokale spelers. Deze tool beheert zowel de verschillende boekingskanalen als de commissievrije boekingsmodule – Cubilis Booking Engine – op de website. Tot slot is er ook ons Property Management Systeem (PMS) binnen het Bookingplanner All-in-one-pakket, eerder bedoeld als receptietool om administratieve taken te vereenvoudigen.”
De volledige guest journey coveren
Met Bookingplanner pakte Stardekk uit met een eenvoudiger all-in-one-verhaal, los van
excel-toestanden en manuele aanpassingen, voor hun doelgroep van onafhankelijke accom-
modatie-eigenaren. Richting grotere hotels en ketens zijn er meerdere marktspelers die PMS-systemen – zij het met extra features – aanbieden. “Dankzij Lighthouse biedt nu ook Stardekk gedetailleerde data-inzichten voor het boeken van hotel X in stad Y aan. Samen met de Cubilis Channel Manager, de Booking Engine en het Bookingplanner PMS coveren we het ganse traject van de gast: van het boeken over het verblijf tot en met het opvolgen lang nadien. Het stroomlijnen van al die stappen in het gasttraject komt niet alleen het personeel ten goede, maar ook de gastervaring op zich. Gasten worden namelijk steeds veeleisender en de guest journey beperkt zich niet meer tot de verblijfsperiode”, zegt Provoost.
Optimaal inspelen op mega-events
Tot voor kort was de baseline van Stardekk ‘More bookings, less administration’. “Sinds onze match met Lighthouse kunnen we daar ‘Better pricing’ aan toevoegen. De uitbater krijgt de mogelijkheid een betere prijsstrategie te ontwikkelen. Manuele aanpassingen in onze software zijn overbodig,” zegt Stijn Provoost. “Een belangrijke trend in het hotelgebeuren wereldwijd is ongetwijfeld de toenemende return die grote hotelgroepen en andere aanbieders kunnen krijgen van mega-events. Denk bijvoorbeeld aan wat een optreden van een wereldvedette zoals Taylor Swift in een stad, regio of land teweegbrengt. Mede dankzij Lighthouse kunnen we de aanbieders van verblijfsaccommodatie toegang geven tot gedetailleerde data-inzichten, waarmee ze zelf hun prijszetting – en dus ook hun omzet – kunnen optimaliseren.”
www.stardekk.be