Stéphanie Raskin is de eerste Country Director Sales België voor Radisson Hotel Group (RHG). Het gaat om een nieuwe functie die in het leven geroepen werd bij de jongste commerciële herstructurering binnen de hotelgroep. De Belgische portfolio bevat 16 hotels, die gevestigd zijn in Brussel, Antwerpen, Luik, Grâce-Hollogne, Spa, Hasselt, Leuven en Brugge. De functie overschrijdt echter ruim onze landsgrenzen, onder meer omdat het sales kantoor voor België in Parijs gelegen is en het land samen met UK, Ierland, Frankrijk en Spanje tot dezelfde salesregio behoort (met name UKIWE: UK-Ireland-Western Europe).
Hotel Business (HB): Valt het pendelen van Bilzen (Limburg) naar Brussel enigszins mee?
Stéphanie Raskin (SR): “Ja, hoewel post-corona thuiswerken nog altijd een optie is. Ik werk ook Europees en regionaal, maar het reizen gebeurt toch vooral binnen België. Een en ander is afhankelijk van de noden van de hotels en mijn team. Terzake kan ik flexibel inplannen. En België is klein: wanneer mijn collega’s van UK of Frankrijk naar een hotel willen gaan, moeten ze een vlucht of een trein nemen. Ik kan bij wijze van spreken vanuit Limburg alle Belgische Radisson Hotels op één dag zien. Als er geen file is natuurlijk…”
HB: Koester je plannen om op termijn je professionele horizont nog te verbreden?
SR: “De ambitie is groot bij mij. Vermits ik geen gezin noch kinderen heb, zou je kunnen stellen dat mijn werk altijd mijn baby geweest is, waardoor ik steeds snel stapjes hogerop heb gezet. Aan mijn huidige functie hangt zeer veel verantwoordelijkheid vast en heel wat mogelijkheden om België nog meer op de kaart te zetten. Waarmee ik zeker nog een tijdje zoet zal zijn.
Op langere termijn zie ik het wel zitten om nog een trapje hoger te gaan, ofwel binnen onze regio (UK-Ireland-Western Europe) of eventueel op het CSO (EMEA hoofdkantoor) in Brussel. De groep groeit almaar verder en in een grote hotelgroep zijn er altijd diverse mogelijkheden om een nieuwe functie aan te gaan. Mogelijks ooit in het buitenland, wie weet? Dat zal afhangen van de kansen die zich voordoen.”
HB: Je hebt ook een paar jaar hotel management op je actief. Wat draagt je voorkeur?
SR: “Ik ben echt een commercieel persoon en daar zit ook mijn grootste ervaring. Die 2 jaar als hotel manager in Terhills omvatte een heel andere manier van werken. In kleinere hotels – Terhills beschikte over 60 kamers – ben je veel meer operationeel opgeslorpt. Dat is leuk, want dan sta je op het veld en tussen de mensen en de klanten, maar dat is ook veel vermoeiender.
Als commercieel verantwoordelijke heb ik nu weliswaar van maandag t/m vrijdag ook lange dagen, maar daarbuiten is dat iets meer afgebakend en ben je niet dag en nacht verantwoordelijk voor je teams. Beide functies hebben voor- en nadelen, maar ik voel me vooral aangetrokken door het commerciële en het strategische.”
Adviserend verkopen
HB: Sales betekent in de eerste plaats verkopen? Welke argumenten zijn het meest overtuigend om potentiële klanten over de streep te trekken?
SR: “Het hangt er een beetje van wie je klanten zijn. Bij Belgische klanten die ook in België een hotel zoeken bijv. is het bepalend of ze op zoek zijn naar een stad of naar iets rustigers in het groen. Ook het type verblijf speelt een belangrijke rol. Veel multinationale bedrijven kijken vaak uit naar een hotel in Brussel omwille van hun locatie in de hoofdstad of omdat ze internationale mensen moeten verzamelen.
De manier van verkoop en sales die wij hanteren is het adviserend verkopen. Wij luisteren heel aandachtig en vragen wat de klant precies nodig heeft, waar die moet zijn, wat belangrijk is,… Op basis van deze informatie proberen we vervolgens het juiste hotel of de juiste bestemming te zoeken.
Onze focus ligt op de hotels in België, maar wanneer Belgische klanten een vraag voor het buitenland hebben – dat kan pakweg Australië, Azië, Dubai of Milaan zijn, maakt niet uit – dan zijn wij eveneens de link voor onze klanten met onze internationale hotels en sales teams. Wij dragen dus een dubbele pet: die van het vertegenwoordigen van onze nationale hotels, alsook RHG wereldwijd. Dat is net de sterkte van een grote groep. Wij kunnen altijd, via onze sales-collega’s in het buitenland, onze klanten een gepast voorstel doen. Ook hier komt het er weer op aan te weten wat de klant nodig heeft, om dan het juiste hotel en de juiste bestemming te kunnen voorstellen.”
HB: Radisson Hotel Liège City Centre is de jongste Belgische parel aan de RHG-kroon. Dat 4*hotel werd gepresenteerd als een Radisson tout court. Die 15 eerder bestaande zijn in hoofdzaak Radisson Blu hotels, maar ook Radisson Red, Radisson Collection, en verder Park Inn by Radisson Hotels en 1 Prizeotel. Is de differentiatie tussen al die brands voldoende duidelijk bij het publiek?
SR: “Radisson Hotel Liège City Centre, dat we geopend hebben afgelopen maart, is inderdaad de eerste Radisson brand in België. Het is een nieuwe brand binnen de groep. De Radisson brand staat voor ‘Simply Delightful’ en kenmerkt zich door een Scandinavische stijl. Er is een full service, maar toch limited: een Radisson Hotel is niet het hotel met vele meetingzalen of hele grote wellnessfaciliteiten e.d. Het is meer basic wat dat betreft, met een goede locatie. Het verschil zit vooral in de look-and-feel.
De hotelgroep heeft in 2017-2018 een rebranding en een herpositionering ondergaan. Vroeger noemde de groep Carlson-Rezidor, maar niemand was echt vertrouwd met die benaming. Iedereen in Europa kende wél Radisson SAS, dat ondertussen (althans als hotelbenaming) niet meer bestaat. De naam werd gewijzigd in Radisson Hotel Group, vanwege meer herkenbaarheid voor alle klanten.
Tegelijk werden nieuwe merken gelanceerd. Onze grootste brand is nog altijd Radisson Blu. Daar hebben we meer dan 400 hotels in Europa. Nieuw is Radisson Collection, sindsdien het luxemerk binnen de groep. Een Radisson Collection heeft altijd 5* en is gelegen op strategische plekken en bestemmingen zoals grote hoofdsteden of citytripbestemmingen. Het vroegere Radisson Blu Royal op de Wolvengracht te Brussel werd aldus omgedoopt tot Radisson Collection Grand Place Brussels. Dit hotel heeft sinds december jl. effectief een 5* classificatie.
Daar is verder ook Prizeotel bijgekomen, een budget-economy merk dat Radisson Hotel Group tot nog toe niet in zijn portfolio had. In 2021 mochten we het eerste Prizeotel openen in Antwerpen, vlak aan ’t Eilandje. Wel hadden we al meerdere Park Inn by Radisson hotels: dat zijn 3*of 4* hotels, in een hipper jasje gestoken.
Uiteindelijk heeft Covid-19 ervoor gezorgd dat het vermarkten van die nieuwe merken en van de groep an sich wat vertraging opgelopen heeft. Heel wat hotels zijn gesloten geweest tijdens Covid. Mensen mochten nu eenmaal niet reizen en de sector lag op zijn gat. We hebben daardoor wat communicatie naar de nieuwe brands en de nieuwe hotels gemist, maar zijn daar nu volop mee bezig. In België proberen we om onze consumenten alleszins duidelijk te maken welke verschillende brands er zijn. We doen dat via specifieke campagnes opgezet vanuit het hoofdkantoor.”
Positieve signalen
HB: Wordt gezocht naar verdere uitbreiding van het aantal Radisson Hotels in België? Mogelijks valt met die nieuwe brands nog hier en daar wat in te vullen?
SR: “RHG zit nu aan 16 hotels in België, wat voor een klein land best veel is. Qua steden en strategische bestemmingen zijn we nadrukkelijk aanwezig en er is ook een mooie verdeling tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Momenteel zijn er geen concrete nieuwe openingen in het vooruitzicht.
Toch kunnen er zich altijd nieuwe projecten aanbieden waarbij investeerders of eigenaren met RHG in zee willen. In het desbetreffende geval bekijkt RHG in eerste instantie altijd hoe strategisch belangrijk die nieuwe hotels voor de groep zijn. Zo kan een Radisson Blu in het Brusselse een mogelijkheid zijn. Met de rebranding van de vroegere Radisson Blu Royal tot Radisson Collection Grand Place Brussels is daar voorlopig geen Radisson Blu meer en van een Europese hoofdstad, én met het hoofdkantoor van EMEA gelegen in Brussel, wordt ergens verwacht dat alle brands er aanwezig zijn.
Hoe dan ook is RHG, zelfs tijdens Covid, zich blijven toeleggen op verdere groei en nieuwe projecten. In die zin leidde de ontwikkeling van Radisson Collection tot nieuwe hotels in o.m. Bilbao, Sevilla, Venetië en Berlijn. Daarnaast zijn er tevens allerlei rebrandings bezig, waarbij bestaande hotels omgevormd worden naar een ander merk. Dat allemaal kadert binnen de huidige 5-jarenstrategie en plan, met als doel in 2025 als hotelgroep tot de top-3 wereldwijd te behoren. Dat is bijzonder ambitieus, maar RHG is ervan overtuigd dat te kunnen waarmaken door de ruime participatie van de holding Jin Jiang, die onder meer reeds de gelijknamige grootste hotelgroep van China beheert.”
HB: Hoe ver strekt de heropleving elders in Europa na vooral de loodzware Covid-jaren?
SR: ”We zien dat de business goed weer oppikt. Dat geldt in eerste instantie voor onze Belgische hotels, maar ook in heel Europa. In mei en juni bijv. noteerden we voor sommige hotels bezettingsgraden van 65-85%. De zomer kondigde zich ook duidelijk veelbelovend aan. Het zakentoerisme valt dan wel even stil, maar heel wat festivals en evenementen alsook het binnenlandse toerisme compenseren dat in ruime mate.
Zeker de steden zoals Brugge, Antwerpen en Hasselt zijn tijdens de zomermaanden erg in trek. We hebben er een goed oog in dat het toerisme zal blijven aantrekken, want zien vooral heel positieve signalen op de markt. Het is wel even afwachten hoe het in het najaar zal zijn vanwege een vermeende nieuwe golf van Covid, maar ook vanwege de algemene economische ontwikkelingen wereldwijd.
Op zakelijk vlak kregen we voor het najaar alvast heel wat aanvragen voor evenementen, meetings, e.d. Bedrijven willen samenkomen. Hybride zal deels blijven, zeker voor interne meetings met collega’s, maar we zijn mensen en hebben de gewoonte om elkaar te zien. Onderhandelingen en dergelijke zijn virtueel niet zo handig, dus dat komt terug. Live meetings en vergaderingen zijn opnieuw belangrijk.”
Vanuit Limburgse cocoon de wijde wereld in
Stéphanie Raskin heeft Limburgse roots. Ze is afkomstig uit Riemst, maar woont al 10 jaar in Bilzen. Ze studeerde Toerisme & Recreatie Management in Hasselt en wist toen al dat ze in het toerisme wilde blijven, alleen nog niet goed in welke tak. Dat werd de hotellerie. Van de 14 jaar opgebouwde hotelervaring werkte ze er 8 voor de Limburgse groep Different Hotels. Ze klom er de hiërarchische ladder op van junior sales tot sales manager en werd naderhand hotel manager van Terhills Hotel in Maasmechelen-Village.
Stéphanie Raskin: “Na 8 jaren ‘onder de kerktoren’ had ik het zowat gezien. Limburg is héél tof, maar ik had grote belangstelling voor het internationale aspect van de hotellerie en wilde de vleugels spreiden. Ik kreeg de mogelijkheid om director sales te worden in dienst van de franchise eigenaar van de Radisson Hotels Hasselt, Luik en Brugge (waarvoor ik tevens de opening deed in 2018). Van daaruit kon ik vervolgens naar de 2 hotels van de RHG in Antwerpen: 320 kamers in totaal, 18 vergaderzalen, restaurants, Starbucks,… dus het volledige plaatje. Daar ben ik 2,5 jaar gebleven, tot ik eind vorig jaar de nieuwe functie van Country Director Sales België bij RHG heb kunnen opnemen.
Afgelopen jaar heeft RHG een herstructering van zijn commerciële afdeling in heel Europa doorgevoerd en daarbij een nationaal sales team opgezet per land waar de groep aanwezig is. Omdat België ondertussen toch al 16 hotels heeft, hebben we hier een team van 4 mensen die de hotels voor verschillende segmenten vertegenwoordigen, met een focus op corporate en MICE. Naast ons nationale team van 4 zijn er (buiten Brussel) nog een 7-tal op hotelniveau verantwoordelijk voor het hotel waar ze werkzaam zijn. Samen met hen proberen we een synergie te creëren en elkaar te versterken waar mogelijk.”
Tekst: Daniel Steevens – Foto’s: Radisson Hotel Group & Daniel Steevens