Wellness in het hotel: weldaad of overdaad?

Wellness is de jongste jaren niet meer weg te denken uit de hotelwereld. In veel hotels en op de meeste bestemmingen vind je een groot aanbod aan mogelijkheden. Maar is wellness wel altijd rendabel?  Is wellness een weldaad of eerder een overdaad?

Weldaad

Er zijn legio argumenten pro wellness te vinden, waaruit moet blijken dat het hebben van een goed geoutilleerd  wellnesscentrum wel degelijk tal van voordelen biedt voor het hotel. Zo zouden hotels met wellness een competitief voordeel hebben tegenover hotels die dit niet aanbieden. Deze logiesverstrekkende bedrijven zouden immers extra leisure-cliënteel (wellnessadepten) aantrekken die ze anders niet zouden hebben gehad. Verder kunnen  wellnessfaciliteiten aangewend worden als een extra verkoopsargument. Veel gasten zouden zich bij de boeking van een hotel laten leiden door de aanwezigheid van wellness in het hotel, ook al maken ze achteraf geen gebruik van. Kortom: volgens de voorstanders is wellness een weldaad voor het hotel.

Overdaad

Toch toont niet iedereen zich zo enthousiast of positief. Wellness mag dan wel de afgelopen jaren uitgegroeid zijn tot een boomende subsector van de hotelsector; de jongste jaren zit de klad er toch wat in. Er zijn nu eenmaal veel hotels met wellnessfaciliteiten bijgekomen, waardoor er sprake is van een verzadigde markt. Een overdaad aan wellness, zeg maar, wat dan weer leidt tot een regelrechte prijserosie. Rendement versus investering staat op dit ogenblik dan ook onder zeer zware druk. Je zal daar als hotelier maar zitten met een mooi uitgerust wellnesscentrum, als dat achteraf een verliespost blijkt in plaats van dat het inkomsten genereert. En of dit nog niet genoeg was, kwam daar recent ook nog de covid-19 pandemie boven op. De hotelbezettingen blijven ondermaats laag. De weinigen die opnieuw op hotel gaan, houden vaak de knip op de beurs als het gaat om luxeproducten, waaronder ze ook wellness rekenen. Kortom: ook in de wellness subsector in de hotellerie loopt het momenteel niet bepaald op rolletjes.

Creativiteit

De hamvraag wordt dus of het sop de kolen nog waard is. Is wellness nog wel rendabel voor een hotel? Liggen er nog kansen voor de hotelier? Misschien wel, maar dan moet er wel creatief uit de hoek gekomen worden. Wat kan men doen om het wellnesscentrum in het hotel opnieuw rendabel te maken of te houden? Enkel tips.

  1. Nieuwe doelgroepen aanboren

Tot nu toe werd er door de hotelier voor het wellnesstoerisme vooral gemikt op de zogenaamde babyboomgeneratie. Op de leeftijdscategorie van 50 tot 70 jaar, zeg maar, of de groep die doorgaans het meest kapitaalkrachtig is. Daarbij werd vooral gekeken naar de vrouwelijke populatie, aangezien er maar weinig dames te vinden zijn die wellness maar niets vinden. Maar door de prijserosie door de verzadigde markt is dit te weinig en moeten er dus nieuwe doelgroepen aangeboord worden.

Hoteliers kunnen bijvoorbeeld proberen om meer mannen warm te maken voor wellness. Verder moet men proberen om meer jongeren te enthousiasmeren. Deze groep laat het veelal afweten, waardoor er in deze leeftijdscategorie nog veel potentieel is.

Wellness is tot nu toe steeds een zaak geweest voor volwassenen. Vooral vakantiehotels kunnen hierdoor cliënteel mislopen, omdat families met kinderen wegblijven omdat er geen alternatieven voor de kids zijn. Sommige luxehotels hebben dit gat in de markt gezien en zijn een ruimer cliënteel beginnen aanboren met een specifieke kidsverzorging.

  • Combinatie wellness met gezondere levensstijl

Een andere mogelijkheid ligt in de toenemende behoefte van mensen in een gezondere levensstijl. Voor deze doelgroep zijn er zeker nog originele concepten uit te dokteren. Hetzelfde geldt voor de zogenaamde preventieve wellness, waarbij er ingespeeld kan worden op de toenemende vergrijzing.

Meer en meer worden wellness en gezondheid in een globaal concept opgenomen. Ook in de hotelsector gaat de schoonheidsbranche en de medische wereld nauwer samenwerken. Sommige hotels herprofileren zich en leggen zich toe op de behandeling van echt medische issues zoals rugproblemen en ouderdomsklachten. In zulke hotels vind je artsen en therapeuten die na een gesprek en een medisch onderzoek een behandeling op maat voorschrijven. De high-tech doet hierbij zijn intrede. Technologieën op het gebied van anti-aging en huidverstrakking als alternatief van chirurgie, moeten in deze context gezien worden.

De nieuwste trend is een foodvakantie onder het motto ‘eating for happiness’. Gasten in hotels die zo’n formule aanbieden,  krijgen dan enkel menu’s en diëten voorgeschoteld met ingrediënten die het gelukshormoon serotine stimuleren zoals bepaalde vissoorten (oa. zalm en tonijn), zwarte chocolade, sommige bessen en noten en groene thee. Ook mensen die lijden aan bepaalde voedselallergieën zoals lactose of gluten kunnen in bepaalde hotels terecht met een aangepast wellness- en foodaanbod.

De aandacht voor de geestelijke gezondheidszorg in combinatie met wellness is ook aan een opmars bezig. Zo bieden steeds meer resorts spa en massagetherapieën aan in combinatie met een midfullness- of yogaconcepten. De bedoeling van dergelijke behandelingen en therapieën is dat de gasten zowel lichamelijk als geestelijk na hun hotelverblijf als andere mensen naar huis gaan.

Werkelijk tot rust komen kan tegenwoordig eigenlijk pas in hotels waar smartphones, tablets en laptops taboe zijn. Daarom zijn er hotels die zogenaamde digital detoxkuren aanbieden, waarbij je geen wifi hebt en de smartphone moet afgeven aan de balie. De websites Digital Detox Holidays en Healing Holidays verzetten zich tegen de slavernij van de moderne communicatie uit Silicon Valley en bieden een overzicht van wellnesshotels die zich met zo’n ‘digitale ontslankingskuur’ onderscheiden. De meeste van deze spahotels bevinden zich op exotische paradijzen en eilanden.

  • Combinatie wellness met fitness

Sommige hotels combineren wellness met fitness. Niet alleen door uitgebreide wellness- en fitnessfacileiten aan te bieden, maar vaak ook door deze wellness- en fitnessmogelijkheden beschikbaar te maken op de kamer zelf. Zo vindt de gast allerlei wellnessartikelen in zijn badkamer. Maar daarnaast is de kamer ook uitgerust met fitnessapparatuur. Technogym bijvoorbeeld heeft specifieke hotelfitness oplossingen voor hotelkamers en -suites. Zo biedt de marktleider inzake fitnessapparatuur via de productlijn Technogym Case een slimme reeks tools inclusief een bibliotheek met online trainingsvideo’s aan voor gebruik in de hotelkamer. De tools in Technogym Case zijn ontworpen om gasten te helpen herstellen en zich goed te voelen na een lange reis. De gast scant de QR-code op de case met z’n mobiel en krijgt rechtstreeks toegang tot een training die wordt begeleid door een gloednieuwe virtuele trainingsservice. Die kan ook via een schermspiegelsysteem naar de tv in de kamer gezonden worden, voor een nog intensere beleving.

Ook in de fitnessruimten van dergelijke wellnesshotels gaat het er vandaag relaxter en vooral comfortabeler aan toe. De inrichting en de sfeer zijn tegenwoordig erg belangrijk voor de work-out. Vaak zijn de fitnessruimten comfortbel en functioneel. Meestal heb je naast de ‘machinekamer’ met allerhande toestellen ook aparte ruimtes voor stretchen en andere oefeningen. Bovendien kunnen de fitnessfanaten zich ook laten verwennen in de aanpalende spa en/of zwembad.

Technogym richt dergelijke moderne fitnessruimtes in met smart equipment waaronder Artis, de eerste volledig geïntegreerde verzameling van cardio, krachttoestellen en functionele toestellen en Kinesis Stations, die ontworpen is rond de bewegingen van het menselijk lichaam. Zo’n fitnessruimte maakt ook gebruik van de mywellness cloud, een digitaal registratieplatform voor het opvolgen van de wellness lifestyle, waarmee leden hun wellness kunnen beoordelen en het fitnessteam nauwer kan worden betrokken.

  • Niet-gasten aantrekken

Hotels die op zoek zijn naar meer rendabiliteit voor wellnesscentra moeten zeker overwegen om te  proberen om ook niet-gasten aan te trekken. Zo kan men bijvoorbeeld een soort klantenkaart aanbieden aan externe klanten. Op die manier kan het hotel een plaatselijk cliënteel aanleggen dat via een getrouw- of klantenkaart gebruik maakt van de wellnessfaciliteiten van het hotel. Belangrijk is dan wel om royaal te zijn met de openingsuren, want gasten vinden het belangrijk om ’s avonds gebruik te kunnen maken van de infrastructuur.

Het kan daarbij verstandig zijn om de wellness binnen het hotel als een aparte organisatie neer te zetten en te laten exploiteren door een aparte uitbater en wellness-specialist. Op die manier hoeft de hotelier niet langer zelf te investeren in de wellnessfaciliteiten en kan hij zich focussen op zijn corebusiness. Het spreekt voor zich dat sluitende afspraken en contracten tussen hotels en wellnesspartners hierbij noodzakelijk zijn.

Peter Van Oyen