Zowel in Amsterdam als in de wereldwijde reis- en hotelbranche werd er lang reikhalzend uitgekeken naar de opening van nhow Amsterdam RAI. nhow verwijst naar het lifestyle merk van NH Hotel Group waartoe het hotel uiteindelijk behoort, en de RAI naar terrein van de Amsterdamse beurshallen waarop het hotel gebouwd werd. General Manager Hermann Spatt verwelkomde persoonlijk de eerste gasten waaronder wij van Hotel Business.
Kleurrijk
In Amsterdam koos de hippe hotelketen voor een kleurrijk design, gebaseerd op de zes windrichtingen waarnaar de zijden van het opvallende pand van nhow Amsterdam RAI wijzen. Hermann Spatt: “Reizigers willen worden verrast en ze willen beleving, en die zijn overal in het nieuwe hotel aanwezig. Het hotelconcept is subtiel en onderhuids. Niemand moet het meteen kunnen uitleggen, maar iedereen moet het wel meteen snappen en voelen. Ketenhotels zijn duidelijk niet meer zo homogeen en generiek als 10 jaar geleden. De nhow hotels zeker niet”.
Oude plannen in nieuwe zakken
De plannen voor een hotel bij de RAI zijn al meer dan 20 jaar oud. In 1999 werd een ingrijpend en miljarden kostend plan gepresenteerd om het RAI-complex grondig onder handen te nemen en uit te breiden, onder meer met een hotel met 1000 bedden. De aanslagen op de Twin Towers in New York in 2001 en later de kredietcrisis gooiden roet in het eten, al bleef het idee van een hotel ‘on site’ bij de RAI wel leven. Wel kwam de RAI tot het inzicht dat het spreekwoord ‘schoenmaker blijf bij je leest’ hier wel van toepassing is: zij zijn goed in beurzen en congressen organiseren, anderen zijn goed in een hotel neerzetten en exploiteren. In juni 2014 schreven de RAI en de gemeente, die eigenaar is van de grond, een tender uit voor een beeldbepalend hotelpand op een wat verloren, driehoekig stukje grond, ingeklemd tussen de parkeergarages van de RAI, de Europaboulevard en de ring A10. Van de 11 ingediende plannen kozen zij voor het project van NH Hotel Group en COD/Being.
650 verschillende kamers
Het iconische gebouw, dat letterlijk naar verschillende windrichtingen wijst, symboliseert kleurrijk de smeltkroes van de stad Amsterdam. Het hotel telt 650 kamers onderverdeeld in zes kamerdesigns en vier kamertypen die zijn geïnspireerd op de zes zijden van het gebouw: Zuid, Oost, Noord, Zuidwest, Zuidoost en Noordwest. Dat alles op 24 verdiepingen in een asymmetrische hoogbouw van 91 meter. Er zijn 2 Junior suites met ruime jacuzzi. Op de 21 &22 verdieping is er een penthouse met een eigen keuken en een ruime wintertuin. De restaurant- en ontbijtruimte op de 17e verdieping met 3 terrassen geven een prachtig zicht op de omgeving waarbij het verste zicht over het vlakke Nederland niet te bepalen is. Verspreid over drie verschillende verdiepingen zijn er ook sport- en fitnessruimten. Thema’s uit de Gouden Eeuw van Amsterdam als een commercieel centrum van Europa zijn duidelijk zichtbaar in de kamers, in combinatie met bekende internationale symbolen, zoals mandala’s uit India, Mexicaanse ‘Día de los Muertos’-doodshoofden en kersenbloesem uit Japan: alle symbolen komen terug in een moderne, internationale setting.
Flexibel personeel
Een hotel met 650 kamers waaronder enkele suites en een penthouse, restaurants en bars, en twee recepties heeft uiteraard ook personeel nodig en dat terwijl de volledige horeca klaagt over een personeelstekort. Om het juiste personeel te vinden opende nhow Amsterdam RAI op 11 november 2019 speciaal haar deuren voor een rondleiding als onderdeel van het nhow Crew Fest. 300 geïnteresseerden schreven zich vooraf in via de speciale website. Ze waren in de gelegenheid om kennis te maken met het gebouw, het nhow merk, de toekomstige collega’s en de beschikbare vacatures. Daarnaast konden geïnteresseerden speeddaten met het nhow team. Hermann Spatt: “Het onboarden van de crew voor ons hotel is zeer succesvol gestart. We keken er naar uit om samen met deze creatieve, internationale en service-gerichte crew al onze gasten te verwelkomen. Naar de praktijk toe hebben ze in 8 dagen in het grootste nieuwbouwhotel van de Benelux hun plaats gevonden. 120 mensen werden geselecteerd en vanaf het Crew Fest tot op heden heeft er nog niemand afgehaakt. Wie hier aan de slag is vertelt het verder aan vrienden en kennissen zodat onze lijst van kandidaat-werknemers in alle functies over een behoorlijke reserve beschikt. Al bij de sollicitaties stelden wij ons flexibel op. Iemand wou solliciteren voor een keukenfunctie maar was iedere dag aan de slag tot 21 uur. Dan hebben wij ons vrij gemaakt na 21 uur om de sollicitant te ontvangen. Iedereen eist flexibiliteit van zijn werknemers maar hier mogen de werknemers ook flexibiliteit verwachten van ons als werkgever.”
Doelgroep
Gelegen in de driehoek van de zakelijke Europa Boulevard, de snelweg A10 en naast de RAI Amsterdam kan het hotel zowel zakenlui als toeristen aantrekken. Het inmiddels geopende Noord-Zuidlijn metrostation pal voor de deur dat wellicht doorgetrokken wordt naar Schiphol is nog een extra troef. nhow Amsterdam RAI wil de nieuwe sociale en multiculturele hub van Amsterdam zijn. Hermann Spatt legt uit: “Bij nhow vinden wij dat een hotel een bruisende hotspot moet zijn in een stad; een kruispunt van mensen, ideeën, kunst, gastronomie en culturele avonturen. Wij richten ons op toeristen, zakelijke reizigers en Amsterdammers. Het interieurdesign van het nu al iconische gebouw symboliseert de culturele smeltkroes die Amsterdam al ruim 400 jaar is. We nodigen iedereen, ook niet-hotelgasten, uit om langs te komen en nhow zelf te ervaren. In Amsterdam is de hotelbar een trefpunt voor de lokale bevolking”. Alles samen heeft het hotel 300 plaatsen voor congres-of seminariegangers met 7 meeting rooms en 2 board meeting rooms. Daarnaast zijn er ook twee lounges die gebruikt kunnen worden voor kleine of persoonlijke vergaderingen. Het hotel is ook perfect voor organisatoren, exposanten en bezoekers van nationale en internationale evenementen in RAI Amsterdam.
Duurzaam
Nadat de factor duurzaamheid al aangewend werd bij de bouw, herbruikbare glazen balustrades, ‘groen’ beton, zonnepanelen op het dak van RAI ten bate van het hotel en hotelgaten voor vleermuizen, is het principe waar mogelijk ook doorgetrokken in de verschillende diensten van het hotel. Herman Spatt: “Daar waar mogelijk werd en wordt rekening gehouden met duurzaamheid en dat gaat niet alleen over de gebruikte materialen. Voor de kledij van het personeel en de opdruk ervan wordt samengewerkt met een lokale leverancier waarvan geweten is dat hij met duurzame materialen werkt. Het gebak en het brood komt van de lokale bakkers en in de keuken geldt de richtlijn dat zoveel mogelijk biologische en lokale producten moeten aangewend worden. We gaan niet pretenderen dat alles duurzaam en ecologisch is”, aldus de gm, “maar daar waar het kan wordt er zeker rekening mee gehouden.” We zitten nog in een opstartfase en tasten de plaatselijke markt nog steeds af op zoek naar duurzame producten.”
WOW
Is alleen al de buitenarchitectuur van het hotel overdonderend, dan versterkt het betreden van de inkomhal het WOW gevoel. Zo kleurrijk, zoveel muur- en vloerprints overvallen iedere bezoeker – hotelgast of niet. En dat gevoel loopt als een rode draad door het ganse hotel. Over ieder detail is nagedacht, misschien wel teveel details om tijdens een kort verblijf op te nemen. De afwerking is op enkele kleine details na subliem. Het restaurant en de roomservice-kaart plaatsen opmerkelijke vaak regionale gerechten op het menu met een verwijzing naar de 180 nationaliteiten die Amsterdam rijk is. Het ontbijt in de nu al iconische ruimte loopt naast alle reeds traditioneel platgetreden paden. Het hotel en zijn diensten, inclusief personeel kan wel een tegenvaller zijn voor wie garçons verwacht met een lat in hun rug of piccolo’s met witte handschoenen. Gastronomische sterren schitteren ook niet aan het plafond van de keuken en een chauffeur zal uw wagen niet naar de ondergrondse garage rijden. Maar voor wie zich niet stoort aan personeel in jeans met sneakers waarvan het enthousiasme en de klantvriendelijk afdruipt, voor wie zich thuis wil voelen in een unieke setting en van het ene verrassende wow gevoel naar het andere wil wandelen is dit hotel een must.
JAV